Nyfött serieintresse

Jag älskar att hitta nya intressen, särskilt sådana där jag får googla och fördjupa mig i all evighet och jag älskar själva projektstarten eller idéstarten eller vad det nu må vara. Självfallet älskar jag sådant här allra mest just såna här gånger, när jag egentligen sitter med en viktig deadline av något slag vilken jag inte låtsas om. Nu är det serier som har hamnat i blickpunkten. Åtminstone vissa.

Förra lördagen fingrade jag på Sayonara September av Åsa Ekström, ni vet hon som illustrerade Stall Norrsken-serien och för den delen massor av böcker av Jo Salmson och pinsamt ser jag nu vid en googling att hon illustrerat både Namnsdagsflickan och Skräcken på vinden vilka jag ju båda läst utan att ha reflekterat över det. I alla fall så hade jag dessutom en deadline förra söndagen så därför googlade jag massor på serier och manga och prokrastinerade mitt pluggande. Det slutade med att jag beställde lite serier från Kartago förlag och dagen därpå lånade jag också Jag är din flickvän nu av Nina Hemmingsson. Sedan länje har jag Hundra procent fett av Liv Strömqvist i bokhyllan som Elina skickade till mig i en tävlingsvinst. Då var jag inte redo och läste bara lite.

Nu i helgen har jag en ny deadline och har därför ägnat lite tid (på riktigt var det max 20 min) åt att googla på olika begrepp för att försöka reda ut vad det är jag egentligen läst och vill läsa. Ni vet, serielbum, serieroman, grafisk roman etc. för mig är ett seriealbum eg. typ Tintin men nejdå, Nina Hemmingssons Jag är din flickvän nu är definitivt ett seriealbum. Sayonara september är svensk manga men då manga betyder serie finns det massor av skilda åsikter kring korrektheten i det begreppet. Jag är total novis i mangavärlden (utom lite Yu-Gi-Oh som jag läst för barnen där jag fått censurera snuskigheter…) och kommer kalla det för svensk manga i alla fall. Serieromaner är sånt där som The Walking Dead. Dem har vi här hemma men jag själv har inte läst dem (ännu) utan nöjt mig med tv-serien. Grafiska romaner verkar vara en direktöversättning av engelskans graphic novel och fungerar som synonym till serieroman. Jag misstänker hur som helst att en ny genre hittat hem till mig och jag kommer säkert att återkomma till ämnet.

2 responses to “Nyfött serieintresse

  1. Toppen nu fick jag några serietips också. Tumme upp!

Kommentera

