Tankar om Augustprisnomineringarna

Bättre sent än aldrig ska väl jag också uttala mig om Augustprisnomineringarna. För det första så erkänner jag att jag aldrig varit någon prisnörd. Just av den anledningen gjorde jag en hel julkalender om litterära utmärkelser förra året. Ändå har jag inte börjat uppmärksamma vare sig priser eller pristagare något värst.

Av årets skönlitterära bok-nomineringar har jag aldrig läst någon. Jag är nyfiken på Sara Stridsberg och Kristina Sandberg och har så varit ett tag men jag vill hellre läsa tidigare titlar av dem till att börja med. Steve Sem-Sandberg är för mig i princip okänd men vad jag förstår är det många bloggare som läst och gillat. Tyvärr blir jag dock inte så jättesugen av juryns motivering. Detsamma gäller för Ida Börjel. Carl-Michael Edenborgs bok sneglade jag på i tunnelbanereklamen häromdagen – den skulle absolut kunna vara något för mig, bara det är inte för mycket Hundraåringen över den. Lyra Ekström Lindbäck slutligen  känner jag åtminstone igen namnet på tack vare att många (bloggare) skrivit om henne och jag tror att jag antingen kommer älska hennes bok eller bara tycka den är svulstig.

Fackböcker läser jag så sällan men jag har sneglat lite åt Anna Charlotta Gunnarssons bok. Den vill jag nog läsa någon gång.

I barn- och ungdomskategorin har jag inte läst en enda. Det beror på den enkla anledningen att sedan mina egna barn blivit större och jag själv lämnat förskolan för förskoleklass väldigt sällan läser bilderböcker. Jag har dock några bra som jag läser för barngrupper ibland. Däremot lånade jag faktiskt hem en av de nominerade för att recensera på Barnboksprat. Vi får väl se vad jag tycker om den. Den andra anledningen är att jag inte heller läser serier. Inte ens trots Kulturkollos massiva kampanj förra veckan. Idag fick jag dock planer på att kanske göra något åt det så smått för jag har faktiskt ett alster stående i bokhyllan.

Vad gäller Lilla Augustpriset så hoppas jag på att faktiskt hinna läsa bidragen. Jag återkommer till detta i sådant fall.

Kommentera

