En smakebit på søndag: Utvandrarna

en smakebit

Norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten uppmanar varje söndag bokbloggare att välja ett stycke ur en bok du läser just nu för att väcka nyfikenhet och intresse för den. Aktuella smakbitar hittar du här.

Jag har hållit på med Utvandrarna ett tag nu men det beror endast på att det kommer så mycket annat i vägen hela tiden. Jag ser fram emot att plöja hela serien i höst och avsluta det hela med Dramatens uppsättning! I denna smakbit har alla utvandrarna nyligen kommit ombord på skeppet och i detta avsnitt är Robert och Arvid uppe på däck och undersöker skeppet.

Det är otroligt att trots att de visste så lite om världen utanför sin by (även om just Robert faktiskt är bra beläst) så vågade så många människor ändå lämna allt i sitt hemland och ge sig ut på det gigantiska äventyr som en sådan här flytt innebär!

utvandrarnaRobert och Arvid fortsatte synen av briggen Charlotta och blev alltmer häpna över hur liten plats det var att röra sig på. De stegade ut skeppets längd och bredd och sträckte ut benen så att de tog famnen nästan i två steg: de fick ut längden till 40 steg och bredden till 8 steg. Golvet i de största bondstugorna därhemma var lika stort som det här skeppsdäcket.

 

15 responses to “En smakebit på søndag: Utvandrarna

  1. Tack för smakbiten. Har också tänkt läsa dessa böcker någon gång, men det återstår att se när det blir 🙂

  2. Tycker den här serien är så otroligt bra. Med tanke på hur lite de vet om världen så tänker jag att det måste det ha varit ganska jävligt därhemma för att de skulle ge sig av (förutom för de mer äventyrslystna kanske).

  3. Gillar omslagen till de nyutgivna böckerna.

  4. Någon gång ska dessa bli lästa!

  5. Tack för smakbiten! 🙂

  6. De där människorna var riktigt modiga. Eller desperata. Fantastiska böcker.

  7. Underbara böcker. Funderar på att läsa om dom. 🙂

    • Utvandrarna är en omläsning för mig men det var runt 25 år sedan jag läste den sist. Jag tyckte om den men minns inte så mycket och jag tror att jag förhåller mig annorlunda till den idag. Som högstadieunge var historia något för gamlingar men som omnågraårfyrtioåring (och därmed gamling ur en högstadieunges synvinkel) så är historia högst fascinerande och superintressant!

  8. Jag läste hela serien i nian minns jag, jag minns även att jag tyckte jättemycket om dem så det kanske är dags för en omläsning? Är rätt sugen på att köpa dem med de fina ”broderade” omslagen faktiskt 🙂

Kommentera

