Månadssummering Juni & Juli 2014

Min sommar eller åtminstone min semester börjar lida mot sitt slut och det är dags för en liten sammanfattning av sommarläsningen. Jag hade en rejäl lista på böcker jag var sugen på en bit in i juni och den såg ut så här:

  • Utvandrarna av Vilhelm Moberg
  • Stora makters uppgång och fall av Tom Rachman
  • Den hemliga historien av Donna Tartt
  • En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie
  • I havet finns så många stora fiskar av Sara Lövestam
  • På gränsen av Johanna Strömqvist
  • Särskild av Nene Ormes
  • Flickan under jorden av Elly Griffiths
  • Divergent av Veronica Roth
  • Något av Neil Gaiman
  • A Game of Thrones av George R.R. Martin

Fyra böcker hade jag hemma, fyra stycken e-lånade jag inledningsvis från biblioteket och Rachmans bok lade jag en reservation på. Hur gick det då? Tja, ska vi räkna titlar gick det väl ok. Dessa fyra blev lästa:

  • Stora makters uppgång och fall av Tom Rachman
  • En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie
  • I havet finns så många stora fiskar av Sara Lövestam
  • På gränsen av Johanna Strömqvist

Jag började på Den hemliga historien men blev sen tvungen att hetsläsa Rachman då den var ett korttidslån och jag var i Jokkmokk och bl.a. fjällvandrade halva lånetiden. Utvandrarna håller jag på med just nu och har läst dryga hälften snart.

Jag skrev i början av juni om hur sjuuuukt trött jag var och sanningen att säga så har jag inte läst så många böcker denna sommar. Jag har varit ledig ovanligt mycket men jag har också varit i Norrköping, Jokkmokk och på Gotland. Jag har bakat åtta sorters kakor till 50 personer och deltagit i 60-årskalas samt köpt en uppblåsbar kajak och paddlat en del. Dessutom har jag virkat litegrann (på en hemlig present) men den stora boven i dramat är spelet Howrse som jag ägnat min egentid åt en hel del. Det låter kanske lite nördigt men jag tycker det är riktigt kul och framförallt så har det nog varit exakt vad jag behövde! Att påbörja mitt examensarbete är en typisk sådan där syssla som blivit bortprioriterad men åtminstone halva klädkammaren är rensad. 🙂

Sommarens roligaste bokrelaterade händelse var att jag upptäckte att jag är blurbad (fast på försättsbladet, heter det blurb då?) i På gränsen! Kul! 🙂

Lästa böcker juni-juli 2014:

  • Stora makters uppgång och fall av Tom Rachman
  • I havet finns så många stora fiskar av Sara Lövestam
  • På gränsen av Johanna Strömqvist
  • En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie
  • Annabel av Kathleen Winter
  • Jane och ponnystallet av Joanna Cannan
  • De gömda rummen av Care Santos
  • Kungens barn av Sonya Hartnett

Hur gick det då med mina läsutmaningar?

Feministiska femman
Nä, de två resterande böckerna är kvar.

Läs minst en bok från varje världsdel
Äntligen Afrika i och med Chimamanda!

Läsa böcker från fler än 12 länder
Hela tre nya länder: Nigeria, Spanien och Storbritannien.

Projekt Hyllvärmare
Ja, en till!

Kaosutmaningen 2.0
Åh, det här måste jag kolla upp och återkomma med statistik om. Jag har inte fört in de nya böckerna tror jag.

Månadernas statistik:

BÖCKER

Totalt antal lästa böcker: 8 (6+2)
Svenska/engelska: 8 / 0
Pappersbok /e-bok: 4 / 4
Barn- och ungdomsböcker: 2
Novellsamlingar: 0
Noveller: 0

FÖRFATTARE

Totalt antal lästa författare: 8
Kvinnor/män: 7 / 1
Levande/döda: 7 / 1
Antal författare jag läste för första gången: 4

GEOGRAFI

Antal böcker per världsdel:

      • Afrika: 1
      • Asien: 0
      • Europa: 4
      • Nordamerika: 2
      • Sydamerika: 0
      • Oceanien: 1

Antal böcker per land:

    • Australien: 1
    • Kanada: 2 (Rachman är brittisk-kanadensisk)
    • Nigeria: 1
    • Spanien: 1
    • Storbritannien: 1
    • Sverige: 2
2 responses to “Månadssummering Juni & Juli 2014

  1. Några bra böcker där som du läst.

Kommentera

