Diskrepansen mellan teori och hjärtats önskan

Det går lite trögt med läsningen i år och jag har flera konkurrerande intressen. Jag uppdaterade precis mina läsutmaningar litegrann och insåg att det går åt skogen med dem just nu. Inte för att det egentligen spelar någon roll, huvudsaken är att jag läser sådant jag vill läsa. Två av mina läsutmaningar handlar om geografi – att läsa böcker från fler än 12 länder och att läsa från alla världsdelar. Så här 3,5 månad in på 2014 har jag endast lyckas bocka av fyra länder och två världsdelar. Jag läser framförallt svenskt, svenskt och svenskt. Jag trodde jag skulle pricka in Vietnam i och med Kim Thúy tills jag insåg att hon innehar kanadensiskt medborgarskap. Kan det vara så att det finns en viss diskrepans mellan mina teoretiskt uppsatta läsmål och mina egentliga önskningar? När jag tittar i min bokhylla eller på den kommande utgivningen så är det mycket svenskt som lockar. För tillfället har jag dock åtminstone en australiensisk trippel på gång men därefter får vi se vad det blir.

Kommentera

