Litto 2014 – mitt resultat och funderingar därtill

För ett tag sedan avgjordes ju Litto 2014, dvs Litteraturmagazinets egen litteraturfestival som komplement till musikvarianten. Vem som vann och allt sådant kan du läsa här men självklart måste man i dessa lägen checka av vilka böcker man själv har läst. Här följer därför också vinnarlistan i sin helhet och de böcker jag läst är fetmarkerade:

  1. Utvandrarna av Vilhelm Moberg
  2. Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgren
  3. Brott och straff av Fjodor Dostojevskij
  4. Stolthet och fördom av Jane Austen
  5. Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström
  6. Flyga drake av Khaled Hosseini
  7. Doktor Glas av Hjalmar Söderberg
  8. Härskarringen av J.R.R. Tolkien
  9. Gösta Berlings saga av Selma Lagerlöf
  10. 1984 av George Orwell
  11. Anne Franks dagbok av Anne Frank
  12. Jane Eyre av Charlotte Brontë
  13. Hundra år av ensamhet av Gabriel García Márquez
  14. Boktjuven av Markus Zusak
  15. Den vidunderliga kärlekens historia av Carl-Johan Vallgren
  16. Processen av Franz Kafka
  17. Möss och människor av John Steinbeck
  18. Häxan och lejonet av C.S. Lewis
  19. Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov
  20. Godnatt Mister Tom av Michelle Magorian
  21. Utrensning av Sofi Oksanen
  22. Harry Potter och de vises sten av J.K. Rowling
  23. Flugornas herre av William Golding
  24. Torka aldrig tårar utan handskar. 1, Kärleken av Jonas Gardell
  25. Simon och ekarna av Marianne Fredriksson
  26. Aprilhäxan av Majgull Axelsson
  27. Män som hatar kvinnor av Stieg Larsson
  28. Vredens druvor av John Steinbeck
  29. Agnes Cecilia – en sällsam historia av Maria Gripe
  30. Mig äger ingen av Åsa Linderborg

Mitt resultat 17/30. En ansenlig mängd av alla lästa klassiker läste jag under högstadietiden, både på skol- och fritid, vilket jag förmodligen kan tacka min svensk- och engelsklärare för. Av de olästa kommer jag aldrig att läsa Män som hatar kvinnor (jag har sett filmen och det räckte) men alla andra böcker stod mer eller mindre på min att läsa-lista.

Tycker jag att listan stämmer då? Alltså, för det första har jag ju ingen åsikt om ca hälften av böckerna eftersom jag inte läst dem men jag tycker att det är svårt, om inte snudd på omöjligt, att skapa sådan här best ever-listor. Just nu hade jag nog satt Tillbaka till henne överst på listan. Tätt följd av bl.a. Boktjuven och Fågeln som vrider upp världen. Men jag har inte en färsk upplevelse av de böcker jag läste för 20 år sedan och jag har definitivt inga anteckningar från den läsningen så det blir liksom inte rättvist. Det är det som är så kul med bloggen, då kan jag i alla fall minnas mina toppböcker från moderna år och sen kan jag jämföra dem sinsemellan litegrann.

Fast jag tycker ändå inte riktigt att det går att jämföra olika läsupplevelser på det sättet. Inte låtar, eller maträtter eller vad det än må vara heller. Livet innehåller både toppar och dalar och det som är en enkel backe ena gången kan vara ett monstruöst oöverstigligt jätteberg en annan gång.

4 responses to “Litto 2014 – mitt resultat och funderingar därtill

  1. Pingback: Klassiker enligt Litteraturmagazinet | enligt O

  2. Pingback: Littos topp 30 | Cinnamon Books

Kommentera

