I fortsatt brist på bokliga inlägg kommer ett om Monsterkalas

Februari var en särdeles klen månad när det kommer till böcker, läsning och bloggande vilket det (förhoppningsvis) kommer ett inlägg om senare. På grund av en vab-dag med en sovandes sjukling hinner jag dock visa resultatet av det jag pysslat under februari istället för att läsa och blogga. Eller en bok har jag faktiskt lusläst och det är Kalaskul tårtor och andra roliga bakverk. Med den som inspiration för bakverken och ett otal bloggbesök på ett lika otal antal bloggar satte jag ihop ett Monsterkalas för min lillkille som fyllde 8 (och inte är så liten längre längre). Kalaset blev väldigt lyckat även om barnen inte vågade äta alla bakverk 🙂 och det fanns ännu fler idéer än de här att ta till.

monstertårta

Monstertårta

Ätbara ögonglober

Ätbara ögonglober

marshmallowsmonster

Marshmallowsmonster på pinne

monstermuffins

Monstermuffins dekorerade av födelsedagsbarnet

Bordsmonster

Bordsmonster

Det enda jag igår kväll funderade på var lekarna. De gick bra men så här i efterhand kan jag tycka att det var lite för tävlingslika och jag tycker det är svårt med bra kalaslekar. Vi har inte så mycket plats så alla lekar av typen kull, hela havet stormar och sånt går bort. Jag lottade två lag och sen lekte vi:

  • Kasta prick på ett monster med tre ärtpåsar var
    (där borde jag kanske ha låtit alla ungar kasta så att det träffade med tre påsar var, stackars födelsedagsbarnet missade med alla sina påsar efter att två gäster på raken satt alla tre i minsta hålet…)
  • Fiskelek där man skulle fiska monster vilka hade olika poäng
    (den gick bra och de fick fuska lite då det var svårt att få kroken i hålen)
  • Frågesport med gåtor
    (här fick födelsedagsbarnet som tur var glänsa)

De ”tävlade” i lag och fick en godis per ihopskrapad poäng. Det vinnande laget fick först välja två monstertatueringar var men sen fick också andra laget välja två var. Alla barn var egentligen nöjda, det är bara mammahjärtat som svider lite när sonen missade med alla påsarna…

kasta prick

Ärtpåseätande kartongmonster

Monsterfiske

Monsterfiske

Godispåsar

Godispåsar

Fler godispåsar

Fler godispåsar

Nu har en känsla likt den efter jul infunnit sig. Allt pyssel har blivit till skräp som man inte vet om man ska spara eller slänga (hur ofta har man egentligen monsterkalas?) och alla överblivna kakor är bara rester som vi kommer trycka i oss tills vi är döless.

Kommentera

