Månadssummering Januari 2014

Årets första månad blev ett läsmaraton utan en endaste recension!

Lästa böcker januari 2014:

  • Sisterland av Curtis Sittenfeld
  • Den levande av Anna Starobinets
  • Nyckeln av Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
  • Kungen kommer av Jo Salmson
  • Jag har lagt min sjukdom på dig av Karin Tidbeck
  • Gustava & Tex och den heliga cirkusstrutsen av Martin Widmark, Lana Brunell & Sarah Sheppard
  • 1989: leva eller överleva av Linda Skugge och Sigrid Tollgård
  • Jag glömmer aldrig Pascal av Linnéa Berglund
  • Ingen vanlig sommar av Linnéa Berglund

Jag hade gett mig dän på att beta av gamla recensionsexemplar under januari och jag är sjukt nöjd med mitt resultat. 7/9 böcker var recensionsex och nu har jag bara kvar två stycken från förra året samt såklart skrivandet av alla recensionerna också.

Hur gick det då med mina läsutmaningar?

Feministiska femman
Nä, denna hann jag inte börja med p.g.a. alla recensionsex.

Läs minst en bok från varje världsdel
Under årets första månad prickade jag endast av två redan väl beprövade världsdelar men det hade ju med Projekt recensionsex att göra så därför ger jag mig själv godkänt på den punkten.

Läsa böcker från fler än 12 länder
Under 2013 läste jag böcker från 12 länder och detta vill jag slå i år. Återigen, p.g.a. recensionsexen så blev det mycket svenskt denna månad men det blev åtminstone 3 länder så skulle jag fortsätta i den takten har jag ju 36 lästa länder vid årets slut! Även om det där landet Sverige lär återkomma ganska många gånger så blir det godkänt här med.

Projekt Hyllvärmare
Även här p.g.a. recensionsexen så blev det inga hyllvärmare lästa men jag kunde åtminstone flytta en hel del böcker från olästa hyllan till de lästa!

Kaosutmaningen 2.0
Jag börjar med att bara använda mig av de böcker som jag läser för egen del, d.v.s. inte de barnböcker som jag mer läser i egenskap av barnboksbloggare eller lärare. Med detta tänk har jag prickat av 4/40 punkter på listan!

Månadens statistik:

BÖCKER

Totalt antal lästa böcker: 9
Svenska/engelska: 8 / 1
Pappersbok /e-bok: 7 / 2
Barn- och ungdomsböcker: 5
Novellsamlingar: 0
Noveller: 1

FÖRFATTARE

Totalt antal lästa författare: 12
Kvinnor/män: 10 / 2
Levande/döda: 12 / 0
Antal författare jag läste för första gången: 6

GEOGRAFI

Antal böcker per världsdel:

      • Afrika: 0
      • Asien: 0
      • Europa: 8
      • Nordamerika: 1
      • Sydamerika: 0
      • Oceanien: 0

Antal böcker per land:

    • Ryssland: 1
    • Sverige: 7
    • USA: 1
2 responses to “Månadssummering Januari 2014

  1. Det var ju riktigt många du hunnit med!

Kommentera

