Kommande böcker februari 2014

Under denna vinjett presenterar jag ett högst subjektivt urval av kommande böcker jag är nyfiken på. I februari fanns det endast ett fåtal.

Vuxen

True Murder av Yaba Badoe är en bok från Tranan som jag blev nyfiken på. Författaren kommer från Ghana/Storbritannien och boken handlar om två flickor som hittar några skelettdelar på vinden och när de börjar undersöka detta så kommer oavslutade familjetragedier upp till ytan.

Danskan Josefine Klougart kommer ut med  En av oss sover på Albert Bonniers förlag. En roman med mycket känslor gissar jag då den involverar ett havererat förhållande och en döende mor.

Barn och ungdom

Från Danmark kommer också Cato Thau-Jensen och hans Kanuld på Mammutslätten har precis släppts av B Wahlströms. Ett humoristiskt istidsäventyr om neandertalarpojken Kanuld och hans familj för läsare på ca 6-9 år. Boken har jag redan fått hem och snart ska den läsas!

Australiensiska Sonya Hartnett och tillika ALMA-pristagare har jag hört talas om men aldrig läst något av och därför blev jag nyfiken på hennes nya bok Kungens barn från Atrium förlag. Den ska utspela sig på ett gods i krigstidens London och historien involverar både framtid och dåtid vilka ska smälta samman i ett äventyr. Förlaget rekommenderar den för åldrarna 12-15 och även denna bok ligger redo för läsning hos mig.

Från Gilla böcker kommer Ljus, ljus, ljus av finländska Vilja-Tuulia Huotarinen om en finsk flicka som under Tjernobylsommaren 1986 blir kär i någon som bär på en mörk hemlighet. Boken fick Finlandia Junior-priset 2011 och jag misstänker att det är en bok att både njuta av och gråta till. 

Kommentera

