Bokbloggsjerka 24-27 jan

Så här sju lästa böcker, inga skrivna recensioner och en liten förkylning in i januari tar vi väl och deltager i veckans bokbloggsjerka för att få lite text på bloggen:

Har du ett konto på Boktipset, Goodreads eller båda? Vilken av dem är bäst och varför?

Nej, inte på någon men jag har provat bägge. Boktipset provade jag som hastigast innan jag insåg att jag kunde blogga om mina böcker. 🙂 Goodreads har jag också provat lite snabbt främst för att jämföra med Library Thing och DÄR har jag ett konto! Jag föredrar LT framför GR då jag inte överhuvudtaget är intresserad av den sociala biten (den tillfredsställer jag via bloggen) och jag föredrar helt enkelt LT’s layout och katalogiseringsfunktion.

Många tycker att det blir ett dubbelarbete att ha både en blogg och en sida på LT/GR men jag har ett stort intresse för organisering, struktur och liknande och använder dem på lite olika sätt. Bloggen är mer som en dagbok över lästa böcker medan LT är som mitt elektroniska egna bibliotek där jag kan bläddra bland alla mina böcker och sortera dem på massor av olika sätt. Jag får en bättre överblick än via bloggen. Jag brukar också nörda mig lite med att skriva upp exakt när jag skaffat en bok och varifrån vilket jag inte alltid skriver på bloggen. Däremot saknar jag en ruta för vilket land författare kommer i från men det går att lösa med den egna kommentarsrutan och det kanske blir något helgprojekt att fixa dit.

Du som är nyfiken är välkommen in att kika på mitt LT-bibliotek!

6 responses to “Bokbloggsjerka 24-27 jan

  1. Jag håller med, det är två helt olika sätt att hålla ordning på böcker. Och jag behöver båda 🙂

  2. Hm, Librarything ser ut lite som mitt BookCollector som är ett program till datorn 🙂

  3. Jag använder GR som du beskriver LT, som mitt eget elektroniska bibliotek med tillhörande personlig bibliotekarie 😉

    • Jag använder det som bibliotek för alla mina lästa böcker vilket betyder att jag inte nödvändigtvis har dem alla i min ägo men det är kul att sortera till höger och vänster och dessutom att se när biblioteket växer!

Kommentera

