Statistik över läsåret 2013

Ok, för andra året i rad kommer lite nördstatistik. Jag har behållit förra årets siffror inom parentes bara för att kunna jämföra och det är förvånansvärt likartad läsning jag har ägnat mig åt under 2012 och 2013! Precis som förra året så klumpar jag ihop alla böcker för år 9-12 med 12-15 och 15+ och kallar dem helt sonika barn- och ungdomsböcker.

Böcker

Totalt antal lästa böcker: 56 (58)

Svenska/engelska: 45/11 (57 / 1)

Pappersbok /e-bok: 47/9  (46 / 10)

Barn- och ungdomsböcker: 30 (9)

Novellsamlingar: 1 (1)

Noveller: 2 (2)

Pjäser: 1 (0)

Sport: 1 (0)

Kommentar: Det är nästan läskigt hur lika många av siffrorna är. Två saker utkristalliserar sig, dels att jag faktiskt läste betydligt fler böcker på engelska vilket också var ett av mina mål för 2013. Det andra är att jag läste ofantligt många barn- och ungdomsböcker. Bara Hungerspelen och Harry Potter utgör ju 10 av dessa men huvuddelen utgörs av böcker jag läst och recenserat för Barnboksprat. Nytt för i år var att jag läste en pjäs och sen visste jag inte riktigt hur jag skulle kategorisera Ät och spring så det fick bli sport.

Författare

Totalt antal lästa författare: 48 (51)

Kvinnor/män: 40/20 (28 / 30)

Levande/döda: 54/6  (53 / 5)

Antal författare jag läste för första gången: 37 (46)

Kommentar: Betydligt fler kvinnor i år och då har jag dessutom läst flertalet böcker av några av dem. I år blev det inte lika många nya författare vilket nog beror på att jag läste flera böcker av vissa samt att jag återvände till vissa favoriter.

Geografi

Antal böcker per världsdel:

  • Afrika: 0 (1)
  • Asien: 2 (5)
  • Europa: 41 (42)
  • Nordamerika: 12 (8)
  • Sydamerika: 0 (0)
  • Oceanien: 1 (2)

Antal böcker per land:

  1. Australien: 1 (2)
  2. Finland: 1 (0)
  3. Frankrike 1 (0)
  4. Island: 2 (1)
  5. Italien: 1 (1)
  6. Japan: 2 (3)
  7. Kanada: 1 (1)
  8. Norge 1 (0)
  9. Storbritannien: 11 (5)
  10. Sverige: 20 (34)
  11. Tyskland: 4 (1)
  12. USA: 11 (7)

Utpetade jämfört med förra året:

  • Kamerun: 0 (1)
  • Kina: 0 (2)

Kommentar: Det här är ju snudd på pinsamt då mina andra två mål för året handlade just om att jag skulle utveckla mitt utomeuropeiska läsande samt läsa från alla världsdelar. Bakläxa blir det då jag läste från färre världsdelar än 2012 men åtminstone ett helt land mer (12 länder representerade mot 11 2012).

Kommentera

