Projekt Hyllvärmare 2014

Tidigare har jag inte haft så många hyllvärmare eftersom de inte hunnit stå i hyllan/iPaden så länge men nu börjar jag sakteligen samla på mig ett par och har kommit upp i dryga 60 stycken, recensionsexemplaren borträknade. Jag har inga tidskriterier på exakt när en bok blir en hyllvärmare, det borde jag kanske ha men i detta läge vill jag bara helt enkelt dra alla olästa böcker över en kam.

Hur ska jag då ta mig an dessa böcker som kommit att bli mer eller mindre bofasta under avdelningen inköpt/fådd men oläst. Jo, hör och häpna. Jag kommer inte att göra några listor. Jag kommer inte att göra lotter och dra en ny bok för läsning. Jag kommer inte att lägga dem i en viss ordning och ta den översta boken. Jag kommer inte läsa dem enligt något tema och jag kommer inte läsa dem alfabetiskt, kronologiskt eller på något annat välordnat sätt heller.

Det jag vill åstadkomma hos mig själv är helt enkelt bara att skapa medvetenhet om att jag faktiskt har dessa böcker i min ägo. Detta genom att jag nu först och främst har inventerat dem och påmint mig själv om deras existens. Möjligtvis att jag kommer att lägga till en etikett som heter hyllvärmare i mina recensioner av dem och måhända att jag skapar någon slags lista/statistik över de som jag läser. Ja, en lista måste jag definitivt ha! Sen kan jag väl i slutet av nästa år ge mig själv en uppskattande klapp på axeln för varje bok jag läst och förhoppningsvis ha minskat ner lite på det totala antalet så att jag under 2015 har gott om plats för nytillskott! Har jag en plan tror ni?

2 responses to “Projekt Hyllvärmare 2014

  1. Jag skulle ha så groteskt många hyllvärmare om jag inte för min egen skull satte en tidsgräns. Den är lite flytande, men om jag köpt en bok och läser den inom samma månad, då räknar jag den definitivt som ”ny”. Men det är ju mentalt.
    Jag gör listor överallt för allting, så jag gör listor för böcker också;-)
    Men det där är ju så individuellt, så förmodligen så funkar din plan alldeles utmärkt 😀

    • Jo, jag tycker nog inte att de böcker jag köpt i höst är några riktiga hyllvärmare så eg. borde det kanske bara heta projekt olästa böcker. Eller så drar jag upp några riktlinjer för det hela, jag har inte arbetat ut detaljerna än och några listor till lär jag ju behöva… 🙂

Kommentera

