Munromania

Min relation till Alice Munro är alldeles nyligen etablerad. Jag har hört hennes namn nämnas då och då och särskilt i Nobelsammanhang men det var inte förrän hon faktiskt gick och vann priset och inte förrän Anna på och dagarna går… initierade en bokcirkel – som jag också läste något av Munro.

Boken ifråga för cirkeln var nyaste Dear life eller Brinnande livet på svenska. Jag läste på engelska men jag läste aldrig hela boken under den månad cirkeln pågick eftersom att mitt eget högst brinnande liv kom emellan med buller och bång. Jag läste de fem första novellerna och de tre första av de fyra sista. En anledning till att jag inte läste fler var att jag behövde vara i rätt fas och på rätt plats för att läsa dem. En Munro-novell är ingenting att läsa i små stycken på de dryga 8 min min bussresa tar varje morgon och kväll. De är heller ingenting att läsa när man är trött eller stressad. Nej, de ska helt enkelt l ä s a s. Jag vill sitta i min fåtölj och veta att jag är ostörd, det ska vara tyst omkring mig och jag ska fokusera på texten. Den ska sugas på, som en gammaldags hård karamell, och många rader ska läsas många gånger om.

Att cirkla om Munro var enastående då hennes noveller inte är särskilt entydiga och det var fantastiskt roligt att få helt nya vinklar p.g.a. de diskussioner som uppstod. Jag önskar å ena sidan att jag hunnit med att läsa alla novellerna så att jag kunnat deltaga mer aktivt istället för att komma eftersläntrande med mina tankar. Men å andra sidan är jag glad att jag inte gjorde det, för då hade jag stressat mig igenom dem och det är ju just precis därför jag har dem kvar. För att kunna njuta av dem vid tillfällen då jag har tid för ännu en karamell.

Trots att jag läste så få noveller så är det ingen som direkt lever kvar hos mig men jag vet inte heller om någon novell någonsin satt särskilt djupa spår i mig. Detta betyder dock inte att de är flyktiga – tvärtom. De är kompakta men ändå sirliga och utsökta. Jag har ingen direkt gedigen novellerfarenhet men är ändå beredd att hålla med om att Munro är den samtida novellkonstens mästare och jag ser mycket fram emot att få läsa resten av hennes författarskap.

11 responses to “Munromania

  1. Just det, som karameller att suga på, och framför allt njuta av. Jag tyckte jag hade tid med en cirkel då, men nu kan jag tycka att det hade varit intressant att få diskutera och komma fram till nya upptäckter.

    • Jag är också lite ledsen att jag inte hann delta mer aktivt men jag ville inte stressläsa dem. Jag går dock in på fb-gruppen och läser om novellerna allteftersom jag själv läst dem. Det ger en viss behållning det med och det är inte förbjudet att lägga till sina tankar i efterhand!

  2. Var inte heller aktiv i cirkeln, livet gör sig påmint med andra prioriteringar… Munros Brinnande livet var också mitt första möte med författarinnan och jag kan ännu inte själv se det fantastiska i hennes noveller men det är så intressant att läsa vad andras upptäckter och upplevelser… surfar vidare…

  3. Om man läser för fort eller är ouppmärksam händer det lätt att man råkar missa de avgörande ögonblicken i berättelsen. Det gäller att ha koll hela tiden 🙂

    • Exakt, extremt närvarande läsning. När jag läste klart Harry Potter-serien här alldeles nyss så kastade jag i mig boken för att jag ville veta vad som skulle hända. Det skulle inte vara någon vits att läsa Munro på det sättet!

  4. Jag gillade just det att man får så många nya vinklar i läsandet när man cirklar om det Och då behöver man ju inte ens skriva själv;-)

  5. Som en gammaldags hårdkaramell, så välfunnet! Med fyllning i – sådan som när man sugit ett tag rinner ut i munnen, Sådana är de – novellerna!

  6. Pingback: Dear life | Bokdivisionen

Kommentera

