Bokbloggaren som inte kan boktipsa

Ikväll åt jag galetter med brieost, drack fransk cider och diskuterade Madame Bovary. Förbluffande franskt och fantastiskt förnöjsamt. Vi har möblerat om lite i bokcirkeln och bytte namn till Stäppvargarna BK bakom vilket det ligger en lång intern historia som nog bara roar oss närmast anhöriga. Madame Bovary var en väldigt bra bokklubbsbok där det fanns mycket att diskutera och i slutet var det dags att välja ny bok.

Scheiße (eller kanske merde) – jag hade helt glömt att förbereda något bokförslag. Vi brukar göra så att de som har idéer lägger upp några förslag och sen röstar vi. Bokbloggare som man ju är plockar jag upp mobilen och surfar in på egna bloggen. Nog har jag väl nåt tips bland mina vill läsa eller ska läsa – listor? Njae, ingenting som jag kände så där jiipii-hurra-den-här-ska-jag-föreslå för. En del av böckerna som jag införskaffat eller en gång satt upp på önskelistan känner jag numera inte så starkt för och andra passar inte så bra i en bokcirkel.

Ok, men mina fellow bloggare har säkert nåt tips tänker jag och surfar raskt igenom en rad inlägg och kommer upp med Expeditionen och Den nya människan. Den förstnämnda fick jag nog ett par intressenter på men vi enas om att den är så pass ny och dyr att vi avvaktar lite (vi kör oftast pocket- eller bibblostyle). Den andra försöker jag sälja in med någon vag mening om konstiga barn men jag lyckas inte övertyga en enda. Som tur är har en av de andra deltagarna ett förslag om Sisterland av Curtis Sittenfeld vilket vi andra enhälligt röstar igenom. Den har fått blandad kritik men jag är nyfiken på Sittenfeld och om jag gillar har jag ju godbitarna kvar!

Det som jag finner underligt är min totala oförmåga till att på rak arm komma på en rad böcker jag vill läsa i bokcirkeln. Inte ens när jag tänker på vad jag själv är sugen på kommer jag på mycket mer än Harry Potter del fem. Det är liksom ingen bok som ligger och brinner i läshögen även fast jag vet att jag vill läsa massor utav dem men som sagt vissa passar bäst för egen läsning.

När en utav dem sedan vill ha boktips inför julens ledigheter så bläddrar jag igenom hela mitt läsår och står fast vid Tillbaka till henne som den enda bok jag brinner för och som jag verkligen vill pracka på andra. Har mitt bokår varit så mediokert? Förra året hade jag en hel lista på favoriter. Och vilka böcker är det egentligen jag verkligen, verkligen vill läsa? Och vilka böcker är det jag verkligen, verkligen vill läsa i en bokcirkel? Jag känner att jag behöver anlita en privatdetektiv för att reda ut det här så att min framtid som boktipsare får sig ett uppsving. Första uppgift blir kanske att revidera mina vill och ska läsa – listor.

Kommentera

