Tidningsdöden här hemma

Det pratas ibland om huruvida pappersboken är på väg att dö eller inte. Jag läser både pappersbok och e-bok och är nöjd med det. Däremot är tidningarna på väg att döden dö här hemma eller de är redan mer eller mindre döda. Av någon anledning ögnar jag igenom lokalblaskan varje vecka och det händer att jag tar mig lite tid emellanåt att läsa någon artikel här och var i övriga tidningar.

Man vad gör jag då när det kommer en tidning i postfacket? Jo, jag tar upp den och lägger den på den praktiska hyllan vi har under vardagsrumsbordet. Där delar de för övrigt plats med olästa recensionsex, obloggade lästa böcker och frekvent använda skolböcker. Men, åter till tidningarna, jag lägger de under bordet och inväntar det tillfälle då jag ska sätta mig i fåtöljen för att långsamt njuta mig igenom en blaska. Några tidningar till anländer, jag staplar dem och väntar, några till och jag väntar och väntar.

Det är inte det att jag aldrig sitter i min fåtölj – jag mer eller mindre bor där men jag dumsurfar, läser en bok, bloggar, pluggar eller ser på en film med barnen.

När stapeln blivit tillräcklig hög så tar jag mina Skriva, Runner’s World och Vi läser och lägger dem i sovrummet så att jag kan läsa dem någon gång i framtiden. Sen tar jag mina Lärarnas tidning, Sveriges Natur, Djurens rätt, Mer Smak och vissa andra gratis/reklamtidningar, slår upp den intressantaste artikeln och slänger dem sedan i pappersåtervinningen. Det känns liksom onödigt. Ändå älskar jag tidningar och har lärt mig själv att inte falla för all reklam om tidningar eftersom jag ändå vet att jag inte läser dem.

När det gäller Skriva så gillar jag som sagt hantverket skrivande och jag har kanske eventuellt tänkt mig att någon gång i framtiden skriva någonting. Dessutom har jag ju alla tidningar från nr ett och kan man verkligen avsluta en komplett samling så där?

Vi läser är ju en tidning om böcker och jag gillar böcker men, jag har insett att jag faktiskt inte är så intresserad av att läsa om författare.

Runner’s World är nog den tidning jag läser mest i men jag är främst intresserad av olika tips och råd och de hittar jag över hela nätet.

Medlemstidningar går nog inte att göra så mycket åt men jag ska nog ta mig i kragen en gång för alla och säga hejdå övriga tidningar. Dessutom har jag laddat ner gratisvarianten av Readly så närhelst jag vill kika i en tidning går jag bara in där och bläddrar mig igenom någon. Varje gång jag gör det så inser jag också att Ja, jag gillar tidningar men Nej, jag läser aldrig hela och dessutom tycker jag att de upprepar sig i det långa loppet. Nyhetstidningar då? Dem läser jag på nätet sedan lääänge och det skulle kännas nästintill märkligt att köpa en dylik i pappersform.

 

2 responses to “Tidningsdöden här hemma

  1. Jag älskar verkligen också tidningar. I teorin. Läser mycket sällan de tidningar som samlas på hög även här.

    • Jag tvingade mig själv att bläddra igenom Skriva som kom nu ikväll. Inte tvinga som i att den är dålig, den är superintressant och jag blir lika sugen varje gång på att skriva en bok. Snarare tvinga som i att jag skulle bevisa för mig själv att jag faktiskt läser en tidning nån gång.

Kommentera

