En introvert bloggares bekännelse

Hermia m.fl. upprättar en kulturplan, flera bloggkolleger ser fram emot Stockholm Literature, Babel diskuteras överallt och en hel drös längtar ihjäl sig till bokmässan. Jag läser gärna om alla dessa evenemang och händelser och längtar lite tillsammans med er alla när jag läser alla inlägg men jag själv då?

Mja, alltså. Jag har nog sagt det förr i diskussioner om Babel – jag gillar att läsa. Verkligen! Men, hur ska jag säga, jag är inte särskilt intresserad av personerna bakom böckerna. Detsamma gäller för musiker. Jag är ett stort Depeche Mode-fan och älskar Dave Gahans sångröst – men om jag blev inslängd bakom scenen så skulle jag inte ha något att säga. Jag blev nästan knäsvag den gången jag var 2 meter ifrån att gå rakt emot Thåström på Mosebacke (men han svängde ju såklart) men om jag väl hade mött honom – näe, jag hade inte sagt halv sju. Jag är utan tvekan både blyg och introvert, förmodligen de faktorer som gjort att jag trots inbjudningar till releasefester och andra författarkvällar aldrig gått, med hänvisning till någon undanflykt. När det väl kommer till kritan så tänker jag alltid att jag inte har något att säga till författaren och jag är usel på att mingla. Jag trivs ändå bäst hemma under min korkek läsandes en bok. Det är också därför jag älskar internet – för här kan jag prata med alla människor om läsning (det gillar jag att prata om) men utan att faktiskt göra det face-to-face. Dessutom så är jag faktiskt långt mycket bättre på att hantera det svenska språket skriftligt framför muntligt och ingen ser när jag blir röd i ansiktet!

Nu säger jag inte att jag är helt ointresserad av att diskutera läsning irl, tvärtom så går jag regelbundet på bokcirklar och finner det väldigt kul! Kanske ska jag någon gång våga språnget ut bland er andra?

 

15 responses to “En introvert bloggares bekännelse

  1. Visst är det bra att det finns alternativ, korkek ftw! 😉

  2. Hej själsfrände! Jag går någon gång på boktillställningar, men jag är den där som står längst bak och försöker vara osynlig.. fast till bokmässan skulle jag gärna fara. Men det blir inte av i år heller.

  3. Vi är många som är som du 🙂 För mycket socialt umgänge drar ur alla mina batterier och det är ibland svårt att ladda dem igen. Därför är det bäst att undvika sånt som kostar för mycket energi.

  4. Åh, igenkänningsfaktorn! Men jag tar mig ju ut, det gör jag. Någon minglare blir jag då aldrig, vill helst lyssna på andra utan att driva samtalet själv. Och efteråt är det vila med bok som gäller. Eller bara tystnad. Inför Bokmässan stålsätter jag mig med hjälp av tanken på att kvällarna ska innebära ryggläge med god bok. Och Babel: dötrist om du frågar mig.

    • ”vill helst lyssna på andra utan att driva samtalet själv” Är du typ min tvilling? Vad roligt (och tyst och skönt) det skulle vara om vi träffades. 🙂 Fast jag kan faktiskt prata, ganska mycket emellanåt, så länge jag känner att jag har något att säga. Men jag är totalt värdelös på att krysta fram ord.

  5. Jag är likadan! Önskar ibland att jag hade varit lite mer framåt, men det är så svårt att ändra något som är så stor del av den jag alltid varit. Så oftast är jag ganska nöjd här hemma, med mina djur och böcker 🙂

  6. Med tanke på att jag känner i mig själv i hur du beskriver dig själv blir jag lite full-i-skratt av att se mig själv som ett exempel på en.. eh extrovert (?) oblyg bloggare 🙂 Mitt eget personliga läsintresse är relativt osocialt, till skillnad från det yrkesmässiga bibliotekariska som jag ägnar dagarna åt. Av Sthlm litterature hoppas jag få ta del av långa inspirerande samtal från scenen. Tror innerligt de bjuder på något mer än ett traditionellt författarmöte…

    • Haja, det är nog mest det här med att folk går på några evenemang överhuvudtaget som gör att jag bara inser att jag inte gör det och dessutom funderar över om jag egentligen vill!

  7. Vi är alla olika och det härliga med bloggandet är att vi kan umgås med varandra via våra bloggar. Ha intressanta samtal och diskussioner men på våra egna villkor och i vår egen takt.

Kommentera

