Månadssummering Augusti 2013

Lästa böcker augusti 2013:

  • Det går bara inte av Camilla Jönsson
  • Harry Potter and the Goblet of Fire av J.K. Rowling
  • Fatta eld av Suzanne Collins
  • Revolt av Suzanne Collins
  • Smaragdgrön av Kerstin Gier

Ja, vad säger man. Fem lästa böcker och alla ungdomsböcker. Ett nytt arbete påbörjat och jag har varit sjukt trött och stressad hela månaden. Nu börjar det i alla fall bli bättre men då åkte jag på en liten förkylning som sabbade mitt löpschema. Det ger förvisso mer tid till läsning men nu är det bara två veckor kvar till halvmaran! Jag vet i och för sig att jag klarar distansen nu men jag hade gärna haft några fler mil i benen fram till loppet. Positivt blir dock att jag kommer att vara utvilad i benen till loppet!

Smaragdgrön var en bok jag sett fram emot då det ju är upplösningen på en trilogi. Jag tittade på Hungerspelen med barnen och blev då återigen nyfiken på fortsättningen vilket gjorde att jag plöjde de andra två delarna. De är dessutom riktigt bra bussböcker med korta kapitel nu när min resa knappt är 10 min och så är de små så att de ryms i handväskan. Till skillnad från Harry Potter and the Goblet of Fire som fick läsas på hemmaplan eller på landet.

Jag har haft en lång dipp vad gäller framförallt bloggandet och jag blev faktiskt inte riktigt klar med alla de böcker jag skulle blogga ikapp i somras. Jag har aldrig velat att bloggandet skulle bli ett måste utan det ska vara något roligt! Däremot står jag fast vid att jag vill ha min blogg som min läsdagbok och då vill jag inte hoppa över att skriva om några lästa böcker även om det så bara blir ett pytteinlägg. Just nu har jag lästa böcker från juni som väntar på att bli omskrivna. Min låga bloggfrekvens genererar allt sämre visningsstatistik vilket är fullt förståeligt men självklart tråkigt. Jag avvaktar dock att all min lust ska falla på plats igen så blir det nog bra i slutändan.

Slutligen, mina tre litterära nyårslöften: återigen en bok läst på engelska men inget annat än europeiskt och nordamerikanskt. Den nedlagda världsutmaningen bidrog inte direkt till positiv statistik men å andra sidan till reducerad stress. Jag har en känsla av att jag får fortsätta med vissa löften under nästa år men det gör väl ingenting!

Månadens statistik:

BÖCKER

Totalt antal lästa böcker: 5
Svenska/engelska: 4 / 1
Pappersbok /e-bok: 5 / 0
Barn- och ungdomsböcker: 5
Novellsamlingar: 0
Noveller: 0

FÖRFATTARE

Totalt antal lästa författare: 4
Kvinnor/män: 4 / 0
Levande/döda: 4 / 0
Antal författare jag läste för första gången: 0

GEOGRAFI

Antal böcker per världsdel:

      • Afrika: 0
      • Asien: 0
      • Europa: 3
      • Nordamerika: 2
      • Sydamerika: 0
      • Oceanien: 0

Antal böcker per land:

    • Storbritannien: 1
    • Sverige: 1
    • Tyskland: 1
    • USA: 2
Kommentera

