Månadssummering Juli 2013

Lästa böcker juli 2013:

  • The Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society
    av Mary Ann Shaffer & Annie Barrows
  • Marcelo i den verkliga världen av Francisco X Stork
  • Stickan av Guy Bass 
  • När jag blev stulen andra veckan i juni av Siri Kolu
  • Millan av Pia Hagmar

Jag skrev i juni att det var en bra läsmånad men usel bloggmånad. Den här månaden får jag nog skriva usel på bägge delarna, i alla fall för den här bloggen. Jag har legat väldigt mycket back med mitt bloggande på Barnboksprat under våren och avsatte därför ett par semesterdagar för att blogga lästa barn- och ungdomsböcker. Därför är också tre av fem lästa böcker den här månaden sådana som hör till Barnboksprat. Som om det inte vore nog så blev jag inspirerad av Nobelprisprojektet att läsa Millan vilket var väldigt skön och kravlös läsning.

Bloggandet har som sagt gått ganska dåligt under juli vilket det såklart får göra. Jag kom ikapp med de flesta gamla recensioner men ligger efter med junis böcker. Det är väl kanske inte så konstigt med tanke på att jag skrev ca 10 recensioner på Barnboksprat.

Min läsplanering för juli var väl i princip att beta av så mycket som möjligt framförallt på skrivfronten vilket jag gjorde. The Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society var en planerad bokcirkelbok och Millan var härlig okynnesläsning.

Jag har fortfarande ett par böcker som gnager och med tre veckor kvar till skolstart hoppas jag kunna bli av med de flesta. det här med måste-böcker är ju ändå ett bloggfenomen, innan jag började blogga läste jag bara hejvilt vad jag kände för och sen var det inget mer med det men samtidigt vill jag gärna dokumentera mina lästa böcker och jag älskar att kunna bläddra bland mina recensioner för att bättre minnas dem!

Slutligen, mina tre litterära nyårslöften: det blev en bok läst på engelska men inget annat än europeiskt och nordamerikanskt. 

Månadens statistik:

BÖCKER

Totalt antal lästa böcker: 5
Svenska/engelska: 4 / 1
Pappersbok /e-bok: 4 / 1
Barn- och ungdomsböcker: 4
Novellsamlingar: 0
Noveller: 0

FÖRFATTARE

Totalt antal lästa författare: 6
Kvinnor/män: 4 / 2
Levande/döda: 5 / 1
Antal författare jag läste för första gången: 6

GEOGRAFI

Antal böcker per världsdel:

  • Afrika: 0
  • Asien: 0
  • Europa: 3
  • Nordamerika: 3
  • Sydamerika: 0
  • Oceanien: 0

Antal böcker per land:

  • Finland: 1
  • Storbritannien: 1
  • Sverige: 1
  • USA: 2
Kommentera

