Kan man spåra bloggtrafik från Twitter?

Jag har haft en fantastisk semestervecka med mina barn och ska nu ha en utan dem. Vilket i praktiken kommer att innebära recensera-ikapp-skrivande samt sortering av allsköns olika saker och filer. När barnen blivit hämtade och jag klickar in mig på alla mina bloggar så trillar jag nästan ur fåtöljen när jag ser att Högläsning haft 67 visningar i onsdags och 28 i tisdags. Jag snittar ungefär 3 visningar om dagen där annars vilket är helt ok med tanke på målgruppen, min egen aktivitet och inläggsomfånget. Så möts jag då av en sådan här visningschock som kvällstidningarna skulle kalla det. Jag kan se att många besökare kommer från Twitter men jag har inte gjort något inlägg sedan 1 juni så det är inte via bokbloggar.se eller så. Jag blir såklart nyfiken och undrar nu därför om jag på något sätt kan härleda källan till alla dessa klick? Någon som vet?

4 responses to “Kan man spåra bloggtrafik från Twitter?

  1. Sök på bloggens namn, inläggens titel eller nyckelord i inlägget på Twitter så kan du se om din blogg har länkats till där och på så sätt se hur läsarna hittade till din blogg. Så brukar jag göra när jag se att jag har få läsare via Twitter i statistiken.

    • Jag försökte söka på högläsning, läsa högt m.m. men jag fann ingenting. Får väl ”bara” nöja mig och glädja mig åt så många visningar! Tack i alla fall!

      • Du kan ju söka på din bloggadress också. Och prova att söka på bloggen plus Twitter på Google och se om du får någon träff.

      • Men tack så mycket Sherlock! En sökning på själva bloggadressen gav en träff! Det var någon som hittat bloggen och blivit glad över ämnet. Då slipper jag fnula mer på det!

Kommentera

