Månadssummering Maj 2013

Lästa böcker maj 2013:

  • Skugga-Baldur av Sjón
  • Ett dockhem av Henrik Ibsen
  • Boktjuven av Markus Zusak

Jahaja, maj. Tre böcker. Men tre väldigt bra böcker med Boktjuven som går direkt in på topplistan. Ett dockhem tyckte jag väldigt mycket om och Skugga-Baldur var lysande och det kommer en text om den.

Bokcirklandet gick inte så bra under maj. Vi träffades för att diskutera Drömbokhandeln men det var bara en som hade läst ut den. Själv hade jag sjukt mycket att göra och kände mig lite stressad men sen så var den inte alls vad jag förväntat mig heller. Jag trodde den var mer boknördig och så börjar de med någon slags deckarhistoria! Njae, jag får se om jag tar upp den igen. Harry Potter-cirkeln blev återigen uppskjuten vilket betyder att jag ska läsa både fyran och femman i sommar och det ser jag fram emot.

Jag vågar knappt erkänna att jag bara helt pausat alla barn- och ungdomsböcker och min plan är att så snart som jag är klar med skolans alla uppgifter (vilket är senast fre 7/6 men förhoppningsvis tidigare) ska jag beta av dem under juni och juli. Jag tog på mig lite för mycket helt enkelt, en hel del är läst men allt är totalt obloggat.

Vad gäller mina tre litterära nyårslöften så har jag brutit årets trend genom att inte läsa någon bok alls på engelska men jag slog på stort och läste i alla fall en från Oceanien. Tack Feministbiblioteket för draghjälpen genom Världsutmaningen! Lite annorlunda var också att jag inte läste någon bok av en svensk författare – det vet jag inte om det hänt förut.

Månadens statistik:

BÖCKER

Totalt antal lästa böcker: 3
Svenska/engelska: 3 / 0
Pappersbok /e-bok: 3 / 0
Barn- och ungdomsböcker: 1
Novellsamlingar: 0
Noveller: 0
Pjäser: 1

FÖRFATTARE

Totalt antal lästa författare: 3
Kvinnor/män: 0 / 3
Levande/döda: 2 / 1
Antal författare jag läste för första gången: 2

GEOGRAFI

Antal böcker per världsdel:

  • Afrika: 0
  • Asien: 0
  • Europa: 2
  • Nordamerika: 0
  • Sydamerika: 0
  • Oceanien: 1

Antal böcker per land:

  • Australien: 1
  • Danmark: 1
  • Island: 1
Kommentera

