Längtar efter långsamhetsläsning

Jag längtar efter att få läsa en bok långsamt. Att kunna gå tillbaka och läsa om rader och dröja mig kvar vid fraser. Det har varit mycket kurslitteratur denna vår och kurslitteratur läser man på ackord ifall att ni inte visste det. Sen är det sjukt lätt att klicka hem recensionsexemplar av barn- och ungdomsböcker. Man tänker liksom att ”det är ju bara en barn- och ungdomsbok, den går snabbt att läsa”. Bara det att förut valde jag mest bilderböcker och nu är det mer kapitel. och ungdomsböcker. Sådana läser jag inte på några minuter. Sen är det alla andra recensionsex eller utmaningsböcker eller vad det nu må vara. Det är liksom hela tiden en överhängande känsla av att jag måste läsa ut pågående bok för att göra rum för nästa på listan.

Nu gillar jag ju ändå att ha det så här men vissa böcker förtjänar ett långsammare lästempo helt enkelt. Jag tänker inte dra på mig några läsmåsten i sommar, förutom de bokcirkelböcker jag kommer ha. Däremot har jag massor av recensionsex som jag måste hugga tag i så fort skolterminen är slut 7 juni. Men sen, sen ska jag göra plats för sommarläsning hoppas jag!

2 responses to “Längtar efter långsamhetsläsning

  1. längsamläsning längtar jag också till, jag ska sätta en slowreadingagenda i sommar!

Kommentera

