Läsplanering maj

Då är det maj med bravur men en eländig hemtenta håller mig bunden vid dess läst. Idag är det dock deadline för den och livet kan efter kl 17 förhoppningsvis gå vidare. Vi börjar som vanligt med att konstatera månadens två (oundvikliga) bokcirkelböcker: Harry Potter and the Goblet of Fire och Drömbokhandeln. Jag erkänner att det ÄR ganska svettigt med två bokcirkelböcker per månad men tack vare att jag njuter så pass mycket av Harry Potter-böckerna går det ändå ganska bra!

Jag började ju så smått på Boktjuven under slutet av april och den ingår i Feministbibliotekets Världsutmaning. Jag har hunnit kanske en tredjedel men jag gillar den skarpt så här långt. Med tanke på att jag påminde mig själv om min Islandsutmaning så tänker jag, emot mina egna principer, göra en ändring i min Världsutmaningsuppställning. Jag byter helt enkelt norska Merethe Lindström mot någon av Islandsböckerna. Lusten får avgöra vilken det blir men jag måste effektivisera lite.

När det gäller recensionsex har jag fortfarande Den levande kvar och nu har även italienska Till bristningsgränsen trillat in. Dessutom har jag tackat ja till tyska Tisdagskvinnorna men jag ser mig inte kunna klämma in alla dessa under maj månad dessvärre.

Fortfarande har jag också ännu en drös med barn- och ungdomsböcker att dels läsa men framförallt skriva om.

Jag lånade hem Ibsen för ett tag sedan då Ett dockhem går på den lokala teatern fram till och med slutet av maj och jag är väldigt pepp på den. Nu är det så att jag kanske skulle kunnat hinna med alla dessa böcker om det inte vore för att månadens kurs heter Texthantering för skolans yngre åldrar och innehåller titlar som:

  • Boksamtalets dilemman och möjligheter
  • Tankens mosaik: om mötet mellan text och läsare
  • Litteraturläsning: som utforskning och upptäcktsresa
  • Modig och stark – eller ligga lågt? Skönlitteratur och genus i skola och förskola
  • Becoming a Reader.: The Experience of Fiction from Childhood to Adulthood

Ni hör ju själva att jag kommer vilja läsa i princip varenda bok i denna kurs från pärm till pärm! Så skönt att skolan tar uppehåll snart så att jag hinner läsa skönlitteratur, blogga, springa och kanske t.o.m. virka!

4 responses to “Läsplanering maj

  1. Jag börjar bli så pepp på Boktjuven som stått alldeles för länge i min bokhylla. Kul att du gillar den.

  2. Jag minns hur det var att plugga och pauserna under sommar- och jullovet då jag orkade läsa skönlitterärt. Så heja dig som orkar läsa det under terminerna.

Kommentera

