Hej mina (bibliotekets) Islandsböcker!

Annika frågar i veckans jerka efter böcker som får dig att vilja resa. Jag hinner inte fundera över det men vänder på steken och presenterar istället böcker som jag vill läsa för att jag ska resa. Igår påminde jag mig själv om mitt tema Island och idag gick jag ner till lokala biblioteket där det innestående utbudet helt enkelt fick avgöra valen av böcker.

Solskenshäst
av Steinunn Sigurdsdóttir

Z en kärlekshistoria
av Vigdis Grimsdóttir

Bland träden
av Gyrdir Eliasson

Skugga Baldur av Sjón

Utöver dessa fanns Änglarnas sorg av Jón Kalman Stefánsson inne men jag vet redan att jag kommer att älska den och var mer sugen på lite nya författare. Eventuellt får en bok av Jón Kalman Stefánsson följa med på resan tillsammans med Stormland av Hallgrimur Helgason vilken jag är mycket nyfiken på!

8 responses to “Hej mina (bibliotekets) Islandsböcker!

  1. Jag kunde helt klart tänka mig att fara till Island. (men vart skulle jag inte kunna tänka mig att fara egentligen..)

  2. Jag skulle väldigt gärna vilja resa till Island. Hoppas att jag kommer iväg dit någon gång.

  3. En ungdomsroman på temat Island är Den tysta minuten mellan, av Viveka Sjögren. En finstämd roman om folket och landet ur en svensk/isländsk killes perspektiv.

  4. Jag hade tema Norden förra sommaren och så läste jag Z och en annan av Steinunn. Z var riktigt bra!

Kommentera

