Månadssummering April 2013

Lästa böcker april 2013:

  • Stäppvargen av Hermann Hesse
  • Ät och spring av Scott Jurek och Steve Friedman
  • Slottet av is av Janina Kastevik
  • Harry Potter and the Prisoner of Azkaban av J.K. Rowling
  • Safirblå av Kerstin Gier

April blev ytterligare en ganska klen månad och inte har jag bloggat mycket heller men å andra sidan har jag kommit igång med min löpträning ganska ordentligt!

Läsplaneringen för april var medvetet tunn och jag läste bägge bokcirkelböckerna (Harry Potter och Stäppvargen) medan Den levande fick se sig åsidosatt av ett annat recex – Ät och spring – som jag bara kände att jag MÅSTE läsa när jag fick nys om den.

Min långa lista på barn-och ungdomsböcker som ska läsas är fortfarande ganska lång och jag fick i alla fall läst två (Safirblå och Slottet av is) samt ytterligare någon bilderbok och tunn kapitelbok. Däremot börjar listan på böcker att recensera bli väääldigt lång och fram till häromdagen var jag helt säker på att jag recenserat Safirblå men jag hade visst bara slukat den och sedan snubblat över andras recensioner!

Lite lustigt finner jag det att jag som i början av min bloggarbana inte alls förstod det här med ungdomsböcker nu istället verkar läsa övervägande andel barn- och ungdomsböcker vilket såklart hör ihop med mitt bloggande hos Barnboksprat.

För andra gången i rad har jag fullständigt misslyckats med de böcker jag alltid skriver upp för Lyrans klassikerutmaning. Jag får nog ge dem en tredje chans i sommar…

Vad gäller mina tre litterära nyårslöften så har jag fortsatt årets genomgående trend att läsa en bok på engelska och absolut ingen från någon annan världsdel än Europa eller Nordamerika. Däremot chockerade jag åtminstone med hela två böcker från tyska författare. Fyra månader in i året och endast böcker från Europa och Nordamerika känns ju aningen pinsamt med tanke på löftet om olika världsdelar. Det var nog för väl att jag också hoppade på Feministbibliotekets Världsutmaning för jag har faktiskt börjat på Boktjuven så i maj smäller det!

Månadens statistik:

BÖCKER

Totalt antal lästa böcker: 5
Svenska/engelska: 4 / 1
Pappersbok /e-bok: 5 / 0
Barn- och ungdomsböcker: 3
Novellsamlingar: 0
Noveller: 0

FÖRFATTARE

Totalt antal lästa författare: 6
Kvinnor/män: 3 / 3
Levande/döda: 5 / 1
Antal författare jag läste för första gången: 4

GEOGRAFI

Antal böcker per världsdel:

  • Afrika: 0
  • Asien: 0
  • Europa: 4
  • Nordamerika: 1
  • Sydamerika: 0
  • Oceanien: 0

Antal böcker per land:

  • Storbritannien: 1
  • Sverige: 1
  • Tyskland: 2
  • USA: 1
2 responses to “Månadssummering April 2013

  1. Hos mig blev april också en väldigt tunn läsmånad. Hoppas på en bättre maj!

Kommentera

