Livsprojekt – Feministisk litteraturkanon

Feministisk litteraturkanon är en lista bestående av 50 verk som Feministbiblioteket ligger bakom. Du kan läsa allt om hur den blev till och mycket mera här. Jag har för avsikt att beta av alla böcker på listan men jag ser det som ett smärre livsprojekt även om jag hoppas att det inte ska ta så lång tid. Jag har lagt hela listan här under utmaningar. När jag nu ”officiellt” drar igång detta så har jag endast läst Jane Eyre (2012) och Kvinnorummet (1989?). Jag är osäker på om jag läst Pippi Långstrump i sin helhet så den räknas som oläst. Lokala teatern kör just nu Ett dockhem så den kanske kan vara en bra start?

Häng gärna med på denna långa lärorika resa!

4 responses to “Livsprojekt – Feministisk litteraturkanon

  1. Igår funderade jag på att köpa Glaskupan som jag såg fanns på listan men satte tillbaka den. Har bara läst tre av böckerna i listan, så det här var ju lite av en inspirerande utmaning:-)

  2. Vad roligt! Jag håller ju på att läsa ikapp alla, även om jag såklart hade läst majoriteten. Har nu åtta kvar 🙂

Kommentera

