Månadssummering Mars 2013

Lästa böcker mars 2013:

  • Fågelhuset av Ester Roxberg
  • Dokumenthanterarna av Mathias Boström (ej utläst!)
  • Eld av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
  • Harry Potter and the Chamber of Secrets av J.K. Rowling

Jag tyckte att februari var en kass läsmånad jämfört med januari vilket ger vid handen att mars blev rena rama bottennoteringen med 3,5 lästa böcker. Eftersom att jag tillhör den kategorin av människor som alltid måste försvara mig och ha förklaringar till allting så kommer den här:

Ja, jag läste extremt få skönlitterära böcker i mars men jag läste hela kurslitteraturen till kursen i specialpedagogik vilken bestod av ca 8 böcker. Jag skrev min kursportfölj till den kursen vilken landade på ca 16 sidor. Jag arbetade med min nya blogg Högläsning som inte riktig kommit i gång fullt ut men det är å andra sidan ett projekt på lång sikt. Jag mottog omkring 10 recensionsex för Barnboksprats räkning av vilka jag dock endast läst ett fåtal. Jag har kommit igång ganska hyfsat med min träning igen fast att ständiga förkylningar sätter käppar i hjulet men jag har både promenerat, löptränat, åkt längdskidor och badat med barnen. Jag har dessutom jobbat över, deltagit i två föräldramöten, varit på vernissage på barnens skola, sett Lars Demian spela samt firat påsk. Så, Veroniqa, det är ok med 3,5 böcker.

Jag brukar titta tillbaka på min läsplanering för att se hur pass väl den stämde. När jag trädde in i mars var jag redan medveten om månadens arbetsbörda så jag har faktiskt läst just precis de böcker som fanns på min planering förutom Den levande som jag inte riktigt varit pigg nog för ännu.

Vad gäller mina tre litterära nyårslöften så fortsätter jag trenden med att läsa en bok på engelska och jag har hållit mig inom landets gränser förutom en bok från Storbritannien.

Månadens statistik (och jag räknar inte med den icke utlästa boken):

BÖCKER

Totalt antal lästa böcker: 3
Svenska/engelska: 2 / 1
Pappersbok /e-bok: 3 / 0
Barn- och ungdomsböcker: 2
Novellsamlingar: 0
Noveller: 0

FÖRFATTARE

Totalt antal lästa författare: 4
Kvinnor/män: 3 / 1
Levande/döda: 4 / 0
Antal författare jag läste för första gången: 1

GEOGRAFI

Antal böcker per världsdel:

  • Afrika: 0
  • Asien: 0
  • Europa: 3
  • Nordamerika: 0
  • Sydamerika: 0
  • Oceanien: 0

Antal böcker per land:

  • Storbritannien: 1
  • Sverige: 2
2 responses to “Månadssummering Mars 2013

  1. Jag vet hur tufft det kan vara att varva läsning av kurslitteratur och skönlitteratur så jag tycker inte du behöver förklara eller försvara dig .-)

Kommentera

