Harry Potter and the Chamber of Secrets

Titel: Harry Potter and the Chamber of Secrets
Författare: J. K. Rowling

Förlag: Bloomsbury Publishing Ltd
Sidantal: 366
Utgivningsår: 2008 (Originalupplaga: 1998)

Utläst: 8 mars 2012
Mitt betyg: 4/5

Då var det dags för nr 2 i denna serie och bokcirkel. Dessvärre hade jag råkat dubbelboka mig på bokcirkelns träff så jag får diskutera denna bok med sonen allena. Han berättade att det är hans favorit, ska bli intressant att se vilken som blir min.

Det är alltså dags för det andra året på Hogwarts för Harry och hans kompisar och  det blir såklart händelsefyllt. Elever attackeras och det ryktas om att Hemligheternas kammare är öppen igen och att det är Slytherins arvinge som öppnat den och släppt monstret därinne löst. Många tror att det är Harry som är arvingen…

Johodu, spännande värre var det här. För en gångs skull hade jag nytta av mitt fiskpinneminne så trots att jag gluttat på lite av filmen så mindes jag ingenting av upplösningen vilket gjorde det hela ofantligt medryckande. Även om det liksom var solklart vem som låg bakom det hela så var det väldigt dramatiskt. Då jag inte har brytt mig om de här böckerna tidigare så jag har jag inte riktigt hängt med i diskussionerna kring Rowlings författarskap men jag tycker att hon gör det här fantastiskt bra. Jag skriver ofta här på bloggen att jag föredrar böcker där karaktärerna är i fokus och inte handlingen och därför är jag exempelvis inte särskilt förtjust i deckargenren. Fast när jag läser den här boken så vill jag självklart veta hur det går, jag har ett stort intresse i handlingens upplösning men Rowling lyckas liksom få hela vägen fram dit fängslande. Där jag normalt stressas över att inte få veta slutet fort nog och skumläser mig framåt så läser jag här vartenda ord med stort intresse. Way to go! Nu längtar jag tills barnen är tillbaka nästa helg så att vi kan titta på film nr 2!

Köp på Adlibris eller Bokus eller hela boxen: Adlibris eller Bokus

Kommentera

