Cirkeln

Titel: Cirkeln
Författare: Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren

Förlag: Rabén & Sjögren
Sidantal: 515
Utgivningsår: 2011

Utläst: 17 februari 2013
Mitt betyg: 4/5

Vi bestämde på vår förra träff i bokcirkeln Fika & bokprat att vi ska läsa Eld till nästa gång. Jag var med på beslutet men jag hade ju inte läst Cirkeln så det blev till att ta den först.

Det är hösttermin och vi befinner oss i Engelsfors tillsammans med sex tjejer som precis börjat gymnasiet. En natt möts de alla sex i Kärrgruvan, den gamla nedlagda folkparken. Den natten får de veta att de är häxor och att de är utvalda och måste samarbeta med varandra för att bekämpa onda krafter men några av dem tål inte ens varandra. 

Det var ju ett tag sedan ståhejet kring denna var som värst men jag visste att a) det handlade om tjejer som var häxor och b) det skulle vara en bra bok. Jag har gått i två veckor nu och funderat på vad jag egentligen ska skriva om denna bok men jag kommer liksom inte på så mycket mer än att den handlade om häxor och att den var grymt bra. Eftersom att jag enligt lag inte kan börja på Eld innan jag recenserat Cirkeln och att jag måste ha läst ut Eld tills på måndag om en vecka så lämnar jag den här ”recensionen” så här. Förlåt. Men det var verkligen en meget, meget bra bok!

Köp på Adlibris eller Bokus

Kommentera

