Hur kommer det sig att man har så olika mycket att säga om olika böcker?

Hur kommer det sig, brukar Herr Bohm fråga sig, att t.ex. människan bär kläder, medan andra varelser lever helt nakna eller att den där hunden valde just det där trädet för sina behov?

Själv funderade jag häromdagen: Hur kommer det sig att jag har så mycket att säga om vissa böcker men så lite om andra när jag skriver recensioner? Fiktiviteter är idag inne på liknande tankebanor och hon frågar:

Hur tänker du när du skriver och läser recensioner? Vad är viktigt? Hur vill du att recensionen ska kännas och se ut?

Jag bestämde mig när jag gav mig in i bloggvärlden med min digitala läsdagbok att jag vill skriva 1) Varför jag läst en bok 2) Vad den handlar om 3) Vad jag tyckte om den. Ibland tycker jag att det är lite tjorvigt att skriva vad den handlar om, antingen för att jag har svårt att sätta ord på det eller kanske för att jag inte vill avslöja för mycket. Samtidigt är ju ett syfte med recensionerna att jag ska kunna återkomma till dem för att hjälpa mitt usla minne på traven att minnas en bok och då kan jag egentligen inte skriva för lite om handlingen. Fast ganska ofta gör jag det ändå. Ibland känns det helt onödigt att skriva om handlingen, som när jag nyligen läste första Harry Potter-boken (för första gången). Jag menar, finns det någon som inte vet vad den handlar om? Fast när jag sitter senil på hemmet och läser mina gamla recensioner så känns det ändå tryggt att ha avhandlat själva handlingen. Av den anledningen så håller jag hårt på min struktur för recensionerna trots att jag ibland nästintill avundas vissa bloggare som bara skriver ett inlägg om vilka känslor en bok har väckt eller nämner en läst bok i förbifarten. Jag är helt enkelt fyrkantig och principfast.

Trots att jag kan avundas annorlunda recensioner så gillar jag faktiskt bäst de som liknar mina egna av den enkla anledningen att jag inte direkt vill läsa om handlingen. Jag vill mest veta vad skribenten tycker och känner om boken för att få ett hum om det kan vara något för mig. Jag roade mig med att skumläsa några recensioner inne hos de stora dagstidningarna häromdagen och de är ofta väldigt tjusigt skrivna men det är sällan jag får en känsla av vad skribenten egentligen tyckt om boken. De recensionerna fokuserar mer på själva boken och  gör en analys av den medan jag tror att mina egna recensioner snarare har fokus på vad boken betytt för mig.

Slutligen undrar jag just det jag frågade mig själv inledningsvis: Hur kommer det sig att jag har så mycket att säga om vissa böcker men så lite om andra? Trots att jag ibland tyckt väldigt bra om en bok så har jag inget att säga utan känner mig som barnet som uttrycker att ”Boken var bra. Den var spenande och rolig.” Fast det kanske bara är just så ibland?

16 responses to “Hur kommer det sig att man har så olika mycket att säga om olika böcker?

  1. Härligt skrivet! Och jag känner igen mig. Vill också skriva ”den var spenande ok rolig” emellanåt. Fast de recensioner jag har skrivit av den sorten är jag ofta missnöjd med sedan i efterhand. Jag minns inte handlingen om jag inte skriver ner den.

  2. Hmm, aldrig tänkt på att skriva Varför jag läser en bok.. Men jag antar att det ibland kan vara en intressant frågeställning 🙂 Och jag är också lite avis på annorlunda recensioner, ofta de som är kryddade med humor.. jag skriver så tråkiga recensioner 😛

  3. Intressant inlägg! Jag skrev en kommentar hos Fiktiviteter…
    Jag vill veta lite om handlingen, för den avgör ju också om jag vill läsa boken. En del recensioner är en ren njutning att läsa, men det är inte alls givet att jag har samma smak som de recensenterna….

    • Något om handlingen vill jag såklart veta så att det inte blir något för mig helt opassande men ibland vet jag bara att jag vill läsa en bok eller jag kanske läst om handlingen för länge sedan och glömt den och föredrar då att upptäcka den längs vägen.

  4. Gillar dina tre punkter och kommer kanske att låna lite från dem i framtiden 🙂 Det är svårt att skriva om handling. Jag läser sällan om handlingen på andra bloggar, just för att det ofta står för mycket. Men för sin egen skull är det onekligen praktiskt! Har också tänkt att det är lättare att säga mycket om en bok man inte gillar. En bra bok kan man vara väldigt förtjust i utan att hitta några ord.

    • Haha, bara du, och alla andra, ger mig provision varje gång ni skriver om vad en bok handlar om eller vad ni tycker om den! Om jag hade en privat läsdagbok skulle jag nog skriva mer om handlingen ibland. Nu tänker jag mest att jag vill skriva så pass lite om handlingen så att jag inte förstör för den som vill läsa boken och jag älskar ju när folk läser en bok baserat på mina skriverier om den! Måhända en något konstig fetisch men så är det i alla fall. 🙂

  5. Det som kan bli spännande med att olika bloggare beskriver handlingen är att det ibland är så olika vad vi uppfattat att boken handlar om. Men jag håller med dig om att det är vad vi tyckte om boken som är det intressanta.

  6. Intressant att läsa dina tankar om recensioner. Jag tycker också att VARFÖR vi gillar är minst lika intressant som själva handlingen, men jag har gärna både och i recensioner. För det är klart, blir jag nyfiken på grund av bloggarens entusiasm, vill jag gärna få ett hum om vad boken handlar om. Däremot tycker jag att mångfalden bland bloggarna a är det bästa- inget inlägg är det andra likt!

    • Det är härligt när man smittas av någon entusiasm men absolut, om någon är till sig i trasorna över t.ex. en deckare så vet jag att det ändå inte fungerar för mig, så liiite handling vill jag ha. Några ledord så där!

  7. Provade det här med ”varför jag läste” i senaste recensionen, och tror nog att det är bland det jag kommer uppskatta mest nr jag sitter på hemmet och inte minns varför i all sin dar jag läste det där gamla skräpet. Eller vilka lyckliga vägar som ledde mig fram till dessa pärlor bland böcker. Etc. etc.

Kommentera

