Månadssummering Januari 2013

Lästa böcker januari 2013:

  • Förr eller senare exploderar jag av John Green
  • Jag biter i apelsiner av Annakarin Thorburn
  • Torka aldrig tårar utan handskar: 2. Sjukdomen av Jonas Gardell
  • Harry Potter and the Philosopher’s Stone av J. K. Rowling
  • Välkommen ut på andra sidan av AnnaMaria Jansson
  • Tillbaka till henne av Sara Lövestam
  • Han tänkte på dem som färger av Johanna Thydell
  • Krig eller fred av Silke Scheuermann
  • Magikerna av Lev Grossman
  • Lydia och sömngångaren av Finn Zetterholm 

Den här månaden blev en otrolig läsmånad för mig, på både gott och ont. Gott för att det såklart är fantastiskt roligt att läsa mycket men ont på så vis att det nästan blev lite för mycket. Missförstå mig inte här, jag gillar att läsa men jag har andra intressen som behöver odlas och vardagsbestyr som måste underhållas. Mycket blev det också då jag hade en deadline för så gott som varenda bok jag läste, främst i form av recensionsdatum men även bokcirkeldatum eller jag-måste-verkligen-ta-tag-i-denna-nu-datum (för recension efter recensionsdatum). Lyckligtvis lyckades jag få till en hel del extra lästid då jag bara hade en enda skoluppgift denna månad och genom att jag just nu befinner mig på vfu och inte behöver både arbeta och plugga. Olyckligtvis har jag inte läst en sida i den ENDA kurslitteraturboken jag har under vfun men det är några veckor kvar.

Jag har haft en drös olika löften och planer på olika håll ser jag när jag bläddrar tillbaka i januaris inläggsskörd. Jag gjorde en läsplanering i början av månaden och av fem planerade böcker läste jag tre. Dokumenthanterarna fick se sig framflyttad och Wolf Hall läste jag lite drygt ett kapitel i innan jag gav upp den till förmån för Green. Sen ställde vi ändå in den bokcirkeln och just nu är jag inte tokpepp på mångfaldigt prisbelönta Mantel.

Vad gäller mina tre litterära nyårslöften så läste jag åtminstone en bok på engelska men absolut ingen från någon annan världsdel än Europa eller Nordamerika!

Under januari har jag några gånger hakat på Top Ten Tuesday och från listan Topp Tio böcker jag tänker läsa 2013 kan jag redan stryka två stycken.

Slutligen lite statistik eftersom jag fick blodad tand vid årssummeringen:

BÖCKER

Totalt antal lästa böcker: 10
Svenska/engelska: 9 / 1
Pappersbok /e-bok: 7 / 3
Barn- och ungdomsböcker: 2
Novellsamlingar: 0
Noveller: 2

FÖRFATTARE

Totalt antal lästa författare: 10
Kvinnor/män: 6 / 4
Levande/döda: 10 / 0
Antal författare jag läste för första gången: 7

GEOGRAFI

Antal böcker per världsdel:

  • Afrika: 0
  • Asien: 0
  • Europa: 8
  • Nordamerika: 2
  • Sydamerika: 0
  • Oceanien: 0

Antal böcker per land:

  • Storbritannien: 1
  • Sverige: 7
  • Tyskland: 1
  • USA: 2
Kommentera

