Jag biter i apelsiner

Titel: Jag biter i apelsiner
Författare: Annakarin Thorburn

Förlag: Gilla Böcker
Sidantal: 231
Utgivningsår: 2013

Utläst: 27 januari 2013
Mitt betyg: 4/5

I den här fantastiska läckerbiten får vi för en period kliva in i huvudet på den namnlösa huvudpersonen. Hon studerar franska på universitet, är tillsammans med konstnären Ödlan och cyklar och springer ofantligt mycket.En dag träffar hon Lou på biblioteket och hon kan inte sluta tänka på hur hallonen på hans hals smakar. De börjar att träffas men Ödlan vet ingenting om Lo och Lo vet ingenting om Ödlan. Våran huvudperson säker febrilt efter kärleken, precis som hennes egen mamma kanske gjorde?

Det är otroligt mycket dofter och smaker som ryms i den här boken, allt från svett till pannkakor och apelsiner. Det är en intensiv, pulserande resa som tar plats i huvudpersonens inre och jag skyndar mig att springa efter henne sida upp och sida ner tills jag så småningom kan sakta ner på stegen och gå bredvid. Det finns inte ett uns av överflödiga ord i den här strålande debuten utan varje litet stycke är en ögonblicksbild av något viktigt. Ena sekunden stormar det och nästa är det som att tiden fryses och det enda som hörs är hennes skrämda andetag och hjärtslagen inuti. Hela boken är skriven med en väldigt säregen stil, jag har svårt för dikter men i mina ögon är det här poesi och jag gillar det, gillar.

Köp på Adlibris eller Bokus

Tack till Gilla Böcker för recensionsexemplar!

9 responses to “Jag biter i apelsiner

  1. Åh har varit lite sugen på den där men nu bara måste jag ha den! 😀

  2. Jag vill också läsa! Genast!

  3. Jag tyckte också mycket om den. Sinnlig var mitt ord, nervig skrev Bloggbohemen och sinnligt nervig tycker jag sammanfattar bra!

  4. Vilken trevlig blogg du har! Jag hittade hit via länken till denna recension på Bokus och kommer garanterat att återkomma. Jag tyckte också om boken.

Kommentera

