Bokbloggsjerka 25-28 januari

Dags för veckans bokbloggsjerka igen:

Är du 100% ärlig i dina recensioner/omdömen?

Ja, det är jag eftersom att jag inte ljuger. Däremot säger jag inte alltid allt jag tyckt om en bok och ibland har jag lite svårt att uttrycka kritik på ett elegant sätt och kan då låta bli det. Jag tänker att det kanske inte spelar så stor roll att jag störde mig på något under läsningen om jag ändå övervägande gillat boken. Jag har faktiskt det problemet just precis nu och filar lite på en kommande recension.

12 responses to “Bokbloggsjerka 25-28 januari

  1. Ibland har jag svårt för att skriva kritik på ett snällt sätt, då brukar jag vänta ett tag tills den värsta upprördheten har lagt sig 🙂

  2. Kan hålla med om att jag kan ha överseende med något litet som inte spelar så stor roll om man ser till helheten och en överlag bra bok. /Helena

    • Det finns väl ingen anledning att gnälla på allt samtidigt som man ju ändå har stört sig på saker och kanske borde påpeka även sådant som inte fallit en på läppen!

  3. Jag låter också bli att ge kritik om jag inte kan säga det på ett bra sätt.

  4. Håller med om att det är svårt, men också roligt att skriva sådana recensioner. Man får liksom väga sina ord på guldvåg 🙂

  5. Ibland kan det ju kännas som att det man stör sig på är en ren skitsak, och då kan det verkligen vara svårt att skriva om det. Jag tror Monika är på ett bra spår där, att låta den värsta upprördheten lägga sig innan man skriver. 🙂

    • Mm, men ibland kanske det är någon skitsak som ändå förtar udden av läsglädjen, Fast å andra sidan kanske författaren haft ett syfte (förmodligen) med att ha med just den biten eller att lägga upp storyn på just det sättet etc.

  6. Det är inte alltid så lätt att skriva negativ kritik om en bok. Jag försöker hitta både positiva och negativa saker att skriva även om jag i helhet tycker att boken är rätt dåligt.

Kommentera

