Bokbloggsjerka 18-21 januari

Dags för veckans bokbloggsjerka igen:

Om du ser en bok av en författare som du aldrig har hört talas om tidigare, vad är det som gör att du bestämmer dig för att läsa den?

Det händer ett par gånger per termin att jag tar ett arla morgontåg norrut till min högskola. Då brukar jag alltid ta ett varv på Pocketshop i väntan på avgång. Väldigt många titlar jag kikar närmare på är sådana jag hört talas om i bloggvärlden men ibland är jag bara nyfiken. Jag gissar att det är omslaget i kombination med titeln som får mig att plocka ut en bok från hyllan och sedan skummar jag alltid baksidestexten. Men har jag verkligen läst någon på detta vis upphittad författare?

En snabb kontroll av förra årets lästa böcker visar att jag har det. Både böcker jag noterat i affären, på biblioteket eller på nätbokhandlarnas hemsidor. Det är helt klart oftast något i bokens beskrivning som får mig intresserad och jag känner att det är en bok som passar mig. Ibland har jag rätt och ibland blir jag lite besviken – boken har låtit bättre än vad den visade sig vara!

När jag tog med mig Nudelbagaren hem så var det omslaget som skrek ”ta mig” och när jag klickade hem Primtalens hemlighet så var det titeln. Det finns bara några författare jag känner att jag vill läsa allt av men annars är jag mer generellt ute efter bra läsupplevelser och provar gärna nya namn!

6 responses to “Bokbloggsjerka 18-21 januari

  1. Nudelbagaren är definitivt en häftig titel.

  2. Och där hamnade Nudelbagaren på min läslista… Jag tänkte fokusera på Asien i år så det passar ju bra. 🙂

  3. Det har hänt mig många gånger att jag köpt helt okända författare, men jag har minsann ingen aning om varför jag valde just de böckerna 🙂

Kommentera

