Skog och träd och magisk realism

Ibland ser man inte skogen för alla träd och ibland ser man inte träden i skogen. Här går jag på om hur mycket jag älskar Murakami och hur mycket jag älskar när man blandar fantasi och verklighet och så har jag inte ens googlat magisk realism. Förrän nu. För att ännu en gång fokusera på utomeuropeiskt har jag plockat ut några författare och titlar jag blev nyfiken på:

  • Banana Yoshimoto
    Ja, det är en pseudonym men väldigt lockande sådan.
  • Ben Okri – Den omättliga vägen
    En Booker Prize-vinnare om ett andebarn som återföds gång på gång, kommer tillbaka till andevärlden men nu vill stanna i den mänskliga världen.
  • Amos Tutuola – Mitt liv i spökenas bush
    Om en 7-årig pojke som hamnar på en plats där bara döda är välkomna.
  • Salim Barakat – Järngräshoppan
    och dagarna går skriver om boken här och anser den vara brutal men jag är likväl nyfiken.
  • Isabel Allende
    Alltså, jag har inte läst Allende, inte ens Andarnas hus…

Jag börjar så och rotar vidare vid tillfälle.

6 responses to “Skog och träd och magisk realism

  1. Så spännande!! Och har du inte läst Allende så har du ju verkligen något att se fram emot! 🙂

  2. Jag kan rekommendera gömslet också av en egyptisk författarinna Al Tahawi

  3. Järngräshoppan är inte precis magisk realism, om det nu var sådan du var ute efter. Men Barakat har skrivit utmärkt sådan också, i synnerhet i Fjädrarna och Geometriska andar.

Kommentera

