Min egen tipslista på utomeuropeiskt

Tina O ska ut på världsturné och hade sammanställt en liten reseplanering. Det påminde mig om att jag ju har några böcker i bokhyllorna som innehåller böcker från andra världsdelar än just den europeiska. Därför blev jag ju tvungen att inventera och därpå kreera en lista 🙂 på vilka böcker jag redan har tillgängliga, med enda kravet att de inte är europeiska eftersom jag vet att jag kommer att hitta dessa ändå!

Afrika

En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie

Asien

The remains of the day av Kazuo Ishiguro

Girl in Translation av Jean Kwok

En gåtfull vänskap av Yoko Ogawa

Ru av Kim Thúy

Nordamerika

Vägen av Cormac McCarthy

Själens osaliga längtan av Audrey Niffenegger

Lilla himlafågel av Joyce Carol Oates

Señor Peregrino av Cecilia Samartin

Sydamerika

2666 av Robert Bolaño

Oceanien

Boktjuven av Markus Zusak

Shantaram av Gregory Roberts

Lite mycket amerikanskt kanske i den nordamerikanska kategorin men poängen är att jag kommer att kunna hålla mitt nyårslöfte genom att bara taga vad jag haver i hemmet. Förutsatt att jag också läser böckerna d.v.s. 🙂

2 responses to “Min egen tipslista på utomeuropeiskt

  1. Kul att du också ska ut och turnera! Ser fram emot att läsa om dina böcker och kanske bli sugen på någon av dem själv, framför allt de från Asien.

Kommentera

