Mina möten med genrer 2012 – del 2

Här är andra delen av mina erfarenheter av olika genrer jag läste under 2012. Första delen om det jag kallar den ”vanliga” skönlitteraturen, fantasy och romance kan du läsa här.

Deckare

Jag hade på känn att jag nog inte gillar deckare så mycket så jag utförde helt enkelt ett vetenskapligt test under sommaren 2012 (när annars?) då jag läste en deckare. För säkerhets skull en som var hypad och hyllad: Mörk Jord. Den var bra, absolut, men den gav mig bara inte det jag vill ha när jag läser. Jag vill ha Människan i fokus och inte Handlingen.

Spänning

Denna genre är väl närbesläktad deckargenren. Jag gissar att jag kan räkna Snabba CashShutter Island och Illdåd hit. Jag tycker alla de här böckerna var bra böcker men återigen så är det inte det här jag helst vill ha.

Skräck

Här har vi en genre jag nyupptäckte under 2012. För en 20 år sedan läste jag mycket av Stephen King och för några år sedan mycket Ajvide. Nu kanske jag säger emot mig själv för jag tyckte verkligen om Skalpelldansen och det är ju stora spänningsinslag här och frågan är om det är handlingen eller människan som dominerar? Det ska dock inte vara så mycket slaskande à là splatterfilm (Tjärven) utan det ska vara psykologiskt skrämmande. I filmvärlden vet jag inte var gränsen går mellan psykologisk thriller och skräck men någonstans i de kretsarna är det jag vill befinna mig. Jag tänker hur som helst utforska denna genre mer under 2013.

Ungdomsböcker

Denna genre har varit bortglömd lika länge som skräckgenren och jag är glad att jag hittade tillbaka. Jag tänker inte sluka allt men definitivt plocka några, vad jag tror kan vara, guldkorn och jag har ett par titlar på lager att undersöka.

Nu återstår bara att se vilken genre jag upptäcker under 2013!

5 responses to “Mina möten med genrer 2012 – del 2

  1. Pingback: Mina möten med genrer 2012 – del 1 | Bokdivisionen

  2. Håller tummarna för ungdomsböckerna, de ligger mig lite extra varmt om hjärtat ju. När det gäller deckare, spänning och skräck tycker jag precis som du. Låt oss se vad 2013 erbjuder!

  3. En ungdomsbok som kanske kan vara intressant just därför att det är bok, skriven i en annan mer personlig anda.
    http://violensboksida.bloggplatsen.se/2013/01/04/9207653-levlin-kurt-i-en-av-gungorna-sitter-anna/

Kommentera

