Mina möten med genrer 2012 – del 1

Som jag tjatat om ett par gånger kom jag ordentligt igång med min läsning igen under förra året. Läsning i kombination med bloggande ger läsningen nya dimensioner och ett av mina favoritämnen att vara totalt förvirrad över är genrer. Det här kommer nog bestå men det jag ville göra nu var att delge lite av mina erfarenheter av olika genrer jag läste under 2012:

Den ”vanliga” skönlitteraturen

Denna stackars genre som inom litteraturen inte får heta något särskilt. Inom film hittar vi genren Drama och om vi applicerar den benämningen på litteraturens motsvarighet hittar jag många favoriter här. Gärna vardagliga betraktelser där vi lär känna människor, deras inre tankar och känsloliv och deras handlingar. Stoppar man in lite overkliga inslag så älskar jag det allt som oftast (Hej Murakami, hej Havsmannen) men när man stoppat in en viss mängd så hamnar man i

Fantasy

Som ren fantasy tänker jag mig typ Game of Thrones eller Sagan om Ringen och något dylikt läste jag inte förra året. Däremot t. ex. Amatka och Cirkoli vilka bägge utspelar sig på starkt fiktiva platser och som jag gillade väldigt mycket. Udda verklighet var en av årets absoluta favoriter och den gills väl som urban fantasy, hur fallet är med Smittad vet jag inte. Är det urban fantasy, drama med overkliga inslag eller kanske bara vampyravdelningen? Hur som helst så känner jag att urban fantasy och dystopier är två genrer jag håller starkt av.

Romance

Den här genren mötte jag med Överenskommelser, en annan av förra årets starkaste läsupplevelser. Jag fullkomligen älskade den och kommer att läsa allt Simona skriver men jag känner inget som helst sug efter att läsa fler författare i den här genren.

Andra delen om deckare, skräck, spänning och ungdomsböcker hittar du här.

One response to “Mina möten med genrer 2012 – del 1

  1. Pingback: Mina möten med genrer 2012 – del 2 | Bokdivisionen

Kommentera

