Det här med att läsa en bok från varje världsdel

Detta är ju ett av mina s.k. litterära nyårslöften och det lät onekligen rätt enkelt. Medan jag svarade på en kommentar angående mina löften började jag fundera på om jag egentligen borde ta hänsyn till antalet länder i min läsning. Jag menar 2 böcker från Afrika är kanske inte lika mycket värda rent statistiskt matematiskt som 2 böcker från Sydamerika då den sistnämnda världsdelen består av så många färre länder. Min statistik för 2012 för Asien ser ju ok ut (med mina mått mätt) med 5 lästa böcker. Men det är ju 2 från Kina och 3 från Japan och alla 3 är dessutom samme författare!

Om jag istället tittar på befolkningsmängd så förändras ju proportioner rätt rejält. 60% av världens befolkning bor i Asien men endast 0,5% i Oceanien. Då kanske de 2 böcker jag läste därifrån är giltiga ett par år framöver?

När jag googlar på ämnet så ser jag dessutom att olika delar av världen har olika sätt att räkna antalet kontinenter på!

Hm, jag tror jag nöjer mig med det ursprungliga löftet om minst en bok från varje världsdel och kanske utvecklar det hela nästa år när jag hunnit tänka lite mer. Med världsdelar menar jag då den indelning som följande karta visar men med undantaget att jag inte tänker läsa något en pingvin skrivit. (jag hoppas att jag inte  var otrevlig, nedvärderande eller rasistisk nu men mina googlingar styrker att det inte finns bofast mänsklig befolkning på Antarktis)

Alla fakta kommer från den totalt genomkorrekta sajten Wikipedia, så även bilden.

8 responses to “Det här med att läsa en bok från varje världsdel

  1. Du gör nog rätt i att välja världsdel först och främst! Ska du läsa en från varje land (går ens det??) har du verkligen att göra iår! 🙂 Intressant och spännande läsning lär det ju bli i alla fall!!

    • Nä, jag tänker inte läsa en från varje land. Det är ett coolt projekt men då blir det så sjukt styrd läsning! Jag vill mer bara försöka vidga vyerna lite. Förra året vidgade jag dem genremässigt så i år blir det ett mer geografiskt försök.

  2. Jenny Diskis resa till Antarktis rekommenderas; På tunn is. Men som jag förstår din utmaning ska man vara född och uppvuxen i den aktuella världsdelen…?

    • Mja, det finns kanske inga krav på medborgarskap ett visst antal år men de flesta människor säger sig ju komma någonstans ifrån. Jag velade faktiskt över hur jag skulle kategorisera Brigitte Gacha eftersom hon är född i Kamerun, bott i Frankrike flera år och numera i Sverige. Jag hittade heller ingenting om vad hon själv betraktade sig om men jag valde till sist Kamerun! Men jag ska kika på ditt boktips ändå! 🙂

  3. Spännande problematisering! Du är händelsevis inte (matte)lärare? 🙂
    2013 tänkte jag summera lite mer noggrant var böckerna utspelar sig och varifrån författaren kommer, men jag har inte tänkt/gått så långt som till antal år i vilket land. I exemplet ovan hade jag definitivt valt Kamerun, mycket för att få in den ”nålen” på kartan! 🙂

    • Haha, nej, jag är precis en inlämningsuppgift ifrån att bli behörig i matematik och sen är jag dessutom 2,5 år ifrån lärarexamen! 🙂 Men jag föredrar författarens hemland-perspektivet framför var böckerna utspelar sig även om t.ex. Små solfåglar långt borta kändes som en väldigt trovärdig inblick i det nigerianska bylivet!

  4. Aha 🙂
    När jag summerade för 2012 var boken utspelade sig (det var bara 3 st som inte var i Sverige, USA eller Brittiska öarna…), gav jag två ”poäng” för samma bok om den tex utspelade sig i både Sverige och Kenya. Blir iofs lite konstigt då ”utspelar sig i”-kolumnen blir längre än ”läst”-kolumnen…
    Tål att tänka på det där! 🙂

    • Precis, ”det perfekta sättet att göra statistik av sina lästa böcker”. Jag efterlyser en genreguide, eller hellre en stämpel på varje bok på så vis som Mörk Jord var deckarstämplad av biblioteket!

Kommentera

