Statistik över läsåret 2012

Då har jag försökt mig på att nörda ner mig i någon sorts statistik. Jag försökte mig på att sortera böckerna efter någon slags åldersgenre också men jag vet ju fortfarande inte hur jag ska räkna vissa böcker. Jag har helt enkelt tittat på bokhandlarnas åldersrekommendationer även om jag inte alltid tycker att de stämmer. Jag klumpar därför ihop böcker för år 9-12 med 12-15 och 15+ och kallar dem helt sonika barn- och ungdomsböcker.

Böcker

Totalt antal lästa böcker: 58

Svenska/engelska: 57 / 1

Pappersbok /e-bok: 47 / 10

Barn- och ungdomsböcker: 9

Novellsamlingar: 1

Noveller: 2

Kommentar: Antal lästa böcker på engelska 1! Hoppsan. Här har jag något att utveckla.

Författare

Totalt antal lästa författare: 51

Kvinnor/män: 28 / 30

Levande/döda: 53 / 5

Antal författare jag läste för första gången: 46

Kommentar: Jag trodde faktiskt att jag läst flest böcker av kvinnliga författare eftersom att jag har gillat många av dem bäst. Sett till det låga antalet döingar föredrar jag uppenbarligen samtida litteratur.

Geografi

Antal böcker per världsdel:

  • Afrika: 1
  • Asien: 5
  • Europa: 42
  • Nordamerika: 8
  • Sydamerika: 0
  • Oceanien: 2

Antal böcker per land:

  • Australian: 2
  • Island: 1
  • Italien: 1
  • Japan: 3
  • Kamerun: 1
  • Kanada: 1
  • Kina: 2
  • Storbritannien: 5
  • Sverige: 34
  • Tyskland: 1
  • USA: 7

Kommentar: Det här var intressant, jag hade nog en känsla av att jag läst lite mer varierat än vad det visade sig! Sydamerika: 0 och bara 11 länder representerade. Här har jag helt klart också något att utveckla.

Kommentera

