Jenny

Titel: Jenny
Författare: Jonas Gardell

Förlag: Norstedts
Sidantal: 174
Utgivningsår: 2009 (Originalupplaga: 2006)

Utläst: 30 november 2012
Mitt betyg: 4/5

Jag klarade precis deadline för tredje och sista boken i Pocketlovers Tre på tre-utmaning även om det tog en månad att skriva om den.

Det här är alltså tredje och avslutande delen i den trilogi som inleds med En komikers uppväxt följt av Ett ufo gör entré. Nu är Juha och Jenny vuxna och i den här boken är det Jenny som står i fokus. Juha får genom ett brev från Jenny veta att det hände något den där sommarkvällen innan skolavslutningen när han inte var med. Juha besöker de olika människor som var med och något fruktansvärt nystas upp och vi får följa det både i dåtid och nutid.

Jenny är ingen trevlig läsning men den är viktig och den är skickligt berättad. Det enda jag börjar känna mig mättad på är de otaliga bibelreferenserna vilka till sist blir aningens för många för mig. Men utöver det skriver Gardell bra som vanligt och han knyter ihop säcken väl. Har du läst de andra delarna ska du absolut läsa denna också.

Köp på Adlibris eller Bokus

One response to “Jenny

  1. Pingback: Om Jenny | Eli läser och skriver

Kommentera

