Fiktiviteters julkalender fråga 9-16

Så var det ju den där skolan som kom i vägen men nu är jullovet här för en vecka så då skyndar vi oss att blogga i kapp för glatt livet.

Lucka 9 – Vilken författare dominerar din bokhylla?

För att återkoppla till fråga 1 & 2 så svarar jag Murakami: Norwegian Wood, Fågeln som vrider upp världen, Kafka på stranden, Vad jag talar om när jag talar om löpning, Sputnikälskling, 1Q84 del 1-3. Japp 8 st och fler lär det bli.

Lucka 10 – Ser du mycket film och kan du vänligen tipsa om någon favorit som skulle kunna få mig på andra tankar?

För egen del tittar jag så gott som aldrig på film. Däremot ser jag film med barnen ibland och det är både barnfilmer och vuxenfilmer som är spännande för dem. Vi i tittar nästan bara på gamla, billiga, filmer. En av de tre filmer jag såg var Milk med Sean Penn, den var precis min typ av känslostarkt människoödesdrama. Med barnen har jag sett och gillat Avatar.

Lucka 11 – Minns ni något av barndomens läsning?

Mina barndomsminnen är lite begränsade men jag har ett fåtal böcker sparade som jag skrivit om tidigare här på bloggen i en kategori som heter Min barndoms böcker. I övrigt var det Fem-böcker och hästböcker som gällde i kubik.

Lucka 12 – Vilket är ditt favoritomslag (gärna med länk)?

Jag är nog inte typen som har favoritomslag men när gick förbi Nudelbagaren på biblioteket så kände jag ett instinktivt ha-begär.

 

 

 

 

 

 

 

Lucka 13 – Vilken är din favoritkatt?

I första hand är det mina egna fyra katter vilka jag bott med under delar av mitt liv. Två av dem finns sedan länge inte längre i livet och de andra två bor i ett nytt bra hem sedan jag träffade min nuvarande, allergiska, sambo för ca tre år sedan. I litteraturen har jag ingen speciell favorit som jag kommer på nu trots att det kryllar av dem i Murakamis böcker.

Lucka 14 – Var sitter du helst och läser?

Platsen är underordnad tiden i mitt fall. Finner jag bara tiden så bryr jag mig inte om var jag befinner mig. Självklart är sängen, soffan eller fåtöljen att föredra men jag läser också en del på bussar, tåg eller gåendes på väg till jobbet.

Lucka 15 – Vilken författare och vilka böcker kommer du tillbaka till?

Sa jag inte något om Murakami nyss? I vuxen ålder har jag inte hunnit fram till omläsningsstadiet ännu eftersom att det bara dyker upp nya böcker som ropar på mig hela tiden. det finns dock ett par böcker jag läste som ung som jag hoppas kunna läsa om då jag inte minns dem så bra och sen finns det ett par böcker jag gärna kan tänka mig att läsa om. Som barn läste jag två böcker allra flest gånger. Den ena hette Jane och ponnystallet och den andra vet jag till min stora sorg inte vad den hette.

Jag har efterlyst den förut och den handlade om en tjej vars far var fårbonde, förmodligen down under. Hon och hennes kille hämtar hem en ny dyr bagge men glömmer att den gamle baggen är kvar i hagen varpå den gamle dödar den nye. Detta misstag leder till att hon på något vis får flytta till ett ödehus som hon tvingas städa upp och renovera själv och hon tar hand om ett Shiresto, varför minns jag inte, tror att någon gubbe är inblandad. Detta shiresto är på tjocken men antingen dör hon eller fölet samtidigt som det finns ett galoppstall med ett sto där samma sak inträffar. Så endera stoet blir fostermamma till den andras föl. Jamen, den har ni väl hemma allihop? Hittelön till den som ger mig en titel!

Lucka 16 – Kan du förklara vad som är så himla bra med Harry Potter?

Nej, jag har sett snuttar av några filmer då äldste sonen tittar på dem jämt och jag har läst första kapitlet i första boken förra vintern i en kurs i barn- och ungdomslitteratur. (Om inte min dåvarande lärare läser detta, i så fall har jag läst hela boken) Däremot planerar jag att läsa alla böcker under 2013 då jag hoppat på en bokcirkel med just detta tema. Så jag får be att återkomma i detta.

Kommentera

