Bokbloggsjerka 8-11 juni

Dags för veckans bokbloggsjerka igen:

Om du hade möjlighet att byta plats med en av dina favoritkaraktärer, vem skulle det i så fall vara?

När jag läste veckans jerkafråga igår visste jag svaret direkt. Jag skulle vilja byta plats med Toru Okada i Fågeln som vrider upp världen av Haruki Murakami. Inte för alltid, han upplever en hel del saker som jag mer än gärna slipper att utsättas för. Det jag vill göra är att sitta i brunnen. Nu var det ett tag sedan jag läste boken men jag minns att jag blev väldigt nyfiken på brunnsittning när jag läste den. Jag tror det var främst den första gången han, ofrivilligt, hamnar där. Det kändes som en sådan där mumbojumbo finn-dig-själv-retreat och att man skulle lämna brunnen med en ny syn på livet. Så har du en gammal brunn kan du väl höra av dig till mig!

16 responses to “Bokbloggsjerka 8-11 juni

  1. Jag har inte läst boken, men den står i hyllan. Måste nog kraftsamla innan jag tar mig an den 🙂

  2. En brunn? Fy så hemskt. Jag har klaustrofobi så det är det sista stället jag skulle välja för retreat. Ett av de sista ställena i alla fall;-)

  3. Blir väldigt nyfiken på brunnsittning, definitivt något som hade varit intressant att prova på 🙂

  4. Just den boken av Murakami har jag inte läst, men Murakamis böcker innehåller ju alltid något besynnerligt som lockar en. Jag är väldigt nyfiken på de japanska lunchlådorna som dyker upp lite då och då i böckerna.

  5. Jag gillade faktiskt boken då jag läste den, men tror inte jag skulle kunna tänka mig att sitta i en brunn.. Fast det är säkert bra för att meditera..

  6. Usch! Det låter ju hemskt!

  7. Det låter inget trevligt att sitta i en brunn, jag skulle nog få klaustrofobi eller något….

  8. Spännande val. Tror att jag måste ta och läsa om boken snarast 🙂

Kommentera

