Diktatoriskt biblioteksbesök

Vid dagens utvecklingssamtal med äldste sonen berättade han att han inte skulle hinna läsa klart sin ”bänkbok” (som snarare är en bordsbok då han inte har någon bänk) eftersom att alla biblioteksböcker från skolbiblioteket måste lämnas tillbaka imorgon. Vad gör en god mor då? Jo, på vägen hem kollar hon snabbt i mobilen om boken finns på stadsbiblioteket och då den visar sig finnas på lokala filialen slinker hon in där och lånar den. Just nu får man dessutom härliga sommarlån som räcker ända fram till 22 augusti så han har gott om tid på sig att hinna läsa ut Över näktergalens golv av Lian Hearn.

Väl där ville jag ha något åt mig själv också och valde Änglars sorg av Jon Kalman Stefánsson. Så här långt kommet blev jag tvungen att i rättvisans namn välja något åt yngste sonen också. Han fick hålla tillgodo med Den öde graven och andra spökhistorier av Dan Höjer. Jag vet ju att han är en monsterdiggare och jag själv bara älskar Jonna Björnstjernas illustrationer. Till mitt försvar vill jag påpeka att barnen inte var med till biblioteket, jag är inte så här diktatoriskt lagd vanligtvis. Bara ibland.

4 responses to “Diktatoriskt biblioteksbesök

  1. Ah, Jon Kalman Stefánsson!

    Bered dig på minusgrader när du läser den….:-)

  2. ochdagarnagar

    Änglars sorg – underbar. Omslaget är så fint också, den ska egentligen läsas i snöstorm men det hoppas vi väl inte på i juni 😉

Kommentera

