Mina sommarklassiker

 

Nu har jag funderat lite fram och tillbaka, analyserat 75 listor av vilka böcker som räknas som klassiker samt tittat på vad jag faktiskt redan har hemma i bokhyllan som kan tänkas gå under den här kategorin. Jag är inte hundra på att jag bestämt mig men jag kör på dessa tre av den enkla anledningen att de finns hemma:

Alice i underlandet av Lewis Carroll
Jag har ju försökt med denna två gånger nu så jag ska sätta mig en tredje gång en ledig dag i sommar och läsa den från början till slut.

Mrs Dalloway av Virginia Woolf
Jag har varit nyfiken på Woolf ett bra tag nu och hoppas att det här bara är den första i raden av hennes böcker jag kommer att läsa.

Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov
Jag läste och gillade Dostojevskij för länge sedan och är lite svag för dessa gamla ryssar. Eftersom att det inte blev någon Krig och Fred för mig tidigare i år så ska jag prova denna, lite tunnare och varmt rekommenderad av sambon. Dessutom har vi den på engelska och jag känner att jag läser alldeles för lite på engelska.

One response to “Mina sommarklassiker

  1. Pingback: Gratis Kallocain « Bokdivisionen

Kommentera

