Kan någon förklara Knausgård-fenomenet för mig?

Efter att ha pratat med Monika undrar jag nu fortfarande:

Vem är den där Knausgård egentligen?

Varför vill alla läsa om hans barndom?

Om det vore en svensk som skrivit Min kamp – vem skulle det vara då?

4 responses to “Kan någon förklara Knausgård-fenomenet för mig?

  1. Aha! Intressanta frågor! Jag gick på Knausgård-grejen och köpte del 1 och 2 på bokrean. Nu undrar jag när jag ska läsa och om jag verkligen vill. Schulman är väl nära att ha skildrat var enda skrymsle av sitt liv i skrift, men jag vet inte om han är vår motsvarighet. Vad tycker du?

  2. Ja, jag vet ju inte vem Knausgård är så därför vet jag inte vem hans motsvarighet är! (därav denna fråga) Men Schulman är väl bara en brat/bloggare? Jag känner inte till honom heller direkt.

  3. Jag vill ju inte gärna avslöja för mycket om vad jag tyckte om boken egentligen, men det är nog svårt att dölja. Eftersom jag läste boken för den nordiska läsutmaningen så kommer det ett inlägg om den först 31 mars.

    Jag undrar också vem denne Knausgård är. Han måste ju ha varit känd innan han skrev detta, vem skulle annars orka harva sig igenom sex böcker?

    Schulman är ju rena solstrålen jämfört med Knausgård och jag kan nog inte föreställa mig vem som skulle kunna vara en svensk motsvarighet. Faktum är att jag försöker hålla mig långt borta från så här mörka människor, de stjäl bara energi.

    • Ja men precis, han borde ju vara känd för något? Enligt den eminenta kunskapskällan Wikipedia har han givit ut två böcker innan denna mastodontserie och han har erhållit fyra olika litterära utmärkelser för sina böcker. Han har sålt 200 000 ex av sina böcker. Första boken har orsakat stor uppståndelse i Norge apropå uppgörelsen med hans far.

      Ok, så hela hajpen måste vara mest kring denna serie som blivit proffsigt marknadsförd? Jag läste nånstans om en jämförelse med Norén. Jag funderar lite på vem jag skulle vilja läsa en 6 delar lång självbiografi av? Fast nu verkar detta inte vara en ren självbiografi utan lite tillkryddat för att få bättre/mer spännande litteratur. Hm, jag gillar ju som sagt biografier. Den enda självbiografi jag läst är nog den som Madonna gav ut när jag gick i högstadiet nån gång. Jag har läst en biografi om Ian Curtis och vill läsa en till för att få se det från andra håll så att säga. Men självbiografi – och i 6 delar? Nä, jag får nog återkomma i detta när jag hittat mig en människa jag blir så totalt begeistrad i och fascinerad av att jag vill veta ALLT!

Kommentera

