Övertala mig att läsa en deckare

Det verkar vara förhållandevis många bokbloggare som läser deckare. Jag känner själv inget sug efter genren utan klickar mig snarare raskt förbi om det står någonting om kommissarier och mord. Eftersom ett av syftena med denna blogg är att utmana mig själv i mitt läsande så är det precis det jag nu tänker göra. Vad kan vara mer utmanande än att läsa något som man egentligen inte vill läsa? Det kan ju vara så att jag har fel, jag kanske älskar deckare men allra mest älskar jag böcker med levande karaktärer och jag har en fördom om att många deckarkaraktärer är stereotypa och statiska.

Det är nu jag behöver hjälp. Övertala mig att läsa en deckare som Du tycker är riktigt otroligt makalöst bra! Jag lovar inte att läsa den på stört men innan året är slut, kanske i sommar då man ju tydligen ska läsa deckare.  🙂

10 responses to “Övertala mig att läsa en deckare

  1. Den bästa deckare jag läst någon gång kan nog vara Karin Fossums Älskade Poona. Det är femte delen i serien om Konrad Sejer, men det funkade bra att läsa den först 🙂 Första delen i serien heter Evas öga, den är också riktigt bra (precis som alla Fossums böcker om du frågar mig), men inte riktigt lika bra som Älskade Poona.

  2. Jag är precis som du inte mycket för deckare men Sjöljungfrun sjöng sin sång av Val mcdermid vill jag minnas var riktigt bra. ¨

  3. Mörk jord av Belinda Bauer är en deckare, eller klassas som det i allfall och den följer inte alls stereotypen med bittra, Mozartlyssnande kommissarier. Huvudpersonen är en pojke, Steven, som har ett eget sätt att försöka lösa sin familjs trauma och jag tycker att karaktärsteckningen av honom är suverän. Så den kanske?

  4. Tackar för era tips! Jag ska kolla upp dem och se om det är någon jag kan tänka mig.

  5. Jag Har också läst Älskade Poona, men även om den har bra deckarkvaliteter så är den så hemsk att jag grät mig igenom hela boken. Jag vill inte ha sånt när jag läser deckare. Det ska vara läskigt, men inte gråthemskt.

    Några förslag på riktigt bra deckare som ger mersmak (enligt mig, vi är ju alla olika):
    Arnaldur Indridason – Kvinna i grönt
    Peter Robinsson – En ovanligt torr sommar
    Leif GW Persson – Grisfesten
    Alla Ellen Elgh-deckare av Karin Alfredsson

    Bra deckare där man kanske ska börja från början i en serie:
    Anne Holt
    Sjöwall/Wahlöö

  6. Kan man inte få övertala dig att inte läsa en deckare?

  7. Pingback: Bokbloggsjerka 4-7 maj « Bokdivisionen

  8. Pingback: Dagen D « Bokdivisionen

Kommentera

