Bokbloggsjerka 24-27 feb

Förra veckan fuskade jag faktiskt och skippade jerkan men nu är jag med på veckans bokbloggsjerka igen:

Pusha för en nordisk författare som du gillar och så vill vi naturligtvis att du ska tipsa oss om en bok av honom/henne som vi absolut måste läsa.

Jag fick en gång Berlinerpopplarna och Eremitkräftorna av norska Anne B. Ragde i julklapp av en vän. Jag hade ingen aning om vad det var, tackade artigt och ställde dem i bokhyllan ett halvår. Efter att ha kommit in i en läsfas till sommaren därpå plockade jag fram Berlinerpopplarna och började läsa och läsa och läsa! Jag fastnade totalt i dessa härliga böcker med dess fantastiska levande karaktärer. Den handlar om tre bröder i medelåldern vilka möts vid sin mammas dödsbädd. Tor är äldst och bor på släktgården Neshov utanför Trondheim med den döende mamman, han är lantbrukare och älskar sina grisar och lyder sin mamma. Margido är mellanbrodern, en begravningsentreprenör som skyr kvinnor. Erlend, den yngste och tillika sladdis, har flytt till Köpenhamn där han lever i ett homosexuellt förhållande och samlar på Swarovskifigurer. Fadern finns också på gården men han lever liksom i skymundan. Till gården kommer dessutom Torunn, resultatet av en kärlekshistoria Tor en gång haft.

Du lär känna de här karaktärerna på djupet och får en inblick in i deras livsöden och familjens mörka hemligheter. Jag slukade dessa två böcker på nolltid, slängde snabbt in en beställning på den avslutande delen Vila på gröna ängar och tassade sedan oroligt runt ett par dagar innan jag äntligen kunde läsa upplösningen. Serien är filmatiserad och tydligen sänd på SVT också men jag har inte sett den.

8 responses to “Bokbloggsjerka 24-27 feb

  1. Oj, men de här böckerna blir jag sugen på att läsa!

    • Det tycker jag verkligen att du ska. När jag surfar runt och läser vad andra tyckt om de här böckerna ser jag att en del människor klagat på att början av Berlinerpopplarna är seg. Detta minns jag ingenting av men visst är det en historia mer uppbyggd kring karaktärerna än själva actionhandlingen. Det är precis sådana böcker som jag älskar!

  2. Just ja, den har jag blivit tipsad om tidigare men tappat bort från listan. Återförs nu…

  3. Berlinerpopplarna har jag sneglat på ett par gånger, men lika snabbt glömt igen. Nu har jag lagt till den på min nyfiken-på lista 🙂

  4. Den boken har jag hört mycket bra om. Men inte läst. Får nog göra det.

  5. Ragde är ett namn som jag ganska nyligen har blivit medveten om, men titlarna på böckerna känner jag ju igen, så man skulle väl göra ett försök!

  6. Monika, Boktjuven och Henrik: klart ni ska läsa dem!

Kommentera

