Bokbloggsjerka 10-13 feb

Dags för veckans bokbloggsjerka igen:

Vad tycker du om att läsa i en recension (förutom själva recensionen då): författarinformation, ev. filmatiseringar, länkar till sidor som t.ex. Goodreads, Boktipset etc? Kort sagt: hur ser den ultimata recensionen ut enligt dig?

För det första beror det lite på om jag läser om en bok som jag inte läst, eller en som jag har läst.

Om det gäller en bok som jag inte läst ännu vill jag få en känsla för boken, om den kan vara någonting för mig. Lite om handlingen vill jag ju ha, står det t.ex. att det handlar om en kommissarie som… så slutar jag läsa och går vidare. Mest av allt vill jag nog läsa om det personliga intrycket:känslor, tankar och funderingar som boken väckt. Om jag hittar en bok som känns spännande så noterar jag den nästan direkt. Jag klickar inte runt så mycket för att se vad tio andra tycker utan har mitt intresse väckts, så har det. Slutligen så vill jag ha korta recensioner/reflektioner. Jag vill bara få ett hum om boken kan vara något för mig, sen vill jag läsa den själv.

Om det gäller en bok som jag har läst så vill jag också läsa om känslor, tankar och funderingar som boken väcker. 🙂 Men då i ett annat syfte, då vill jag kolla lite mer om den som skrivit och jag har samma åsikter eller inte. Denna typ av recensionsläsning har två funktioner. Den första är att jag kan sålla ut andra bloggare som jag borde ha anledning att återvända till. Den andra är att jag kan få en chans att diskutera boken med någon, för det är en av de roligaste sakerna jag vet! Även här vill jag ändå inte läsa långa inlägg, det hinns inte.

Generellt så behöver jag inte så mycket teknisk information kring boken. Jag går till förlagets hemsida eller adlibris/bokus och kollar upp den vidare där.

15 responses to “Bokbloggsjerka 10-13 feb

  1. Håller med dig, vill man veta mer om boken så söker man sig vidare. Det är nog så att man hittar bloggare som man lyssanr lite extra på och liter på deras omdömen lite extra. De återvänder man ju till, personligt och äkta – Me Like!

    • Ja visst blir det så att man litar på vissa bloggare. Fast jag hade en blogg som jag gillade alla tips ifrån, jag läste såklart inte alla böcker men de böcker jag läste tyckte jag om. Sen en dag så ogillade jag en bok! Haha, det blev liksom lite snopet. 🙂

  2. Jag har funderat lite på det här med långt och kort, det är ju ganska subjektivt, men det är ju lite svårt att veta vad som är för långt. Jag har själv försökt korta ner mina, men samtidigt är det ju så mycket man vill få med… En svår balansgång.

    • Jag skriver nog det som jag vill få med, vilket i praktiken uppenbarligen betyder att det inte är så mycket jag vill få med! Sen så kan jag tycka att vissa av mina första recensioner är alldeles för korta men å andra sidan så skrev jag alla dem långt efter att jag läst boken bara för att få igång bloggen så att säga!

  3. De flesta vill läsa väldigt kort om handlingen, verkar det som. Jag också!

  4. Jag tänkte inte på recensioner på två sätt som du gör, men det är ju helt rätt. Man läser ju en recension på olika sätt beroende på om man redan läst boken eller inte!!!

  5. Långt eller kort – knepigt. För mig beror det mer på hur det är skrivet. En för kort recension fångar mig sällan, men det finns ju också för långa. Själv tillhör jag nog de som skriver långa;-)
    Har inte tänkt på om jag läser olika om jag läst boken eller inte men det gör jag förmodligen!

    • Precis som Monika skrev här ovanför så är det ju såklart subjektivt vad som är kort och långt. Och som jag också skriver i mitt svar till henne så tycker jag själv att jag ibland skrivit för korta recensioner! Ja, du skriver nog ganska långa 😉 Men du skriver ju också ganska ingående om handlingen. Jag hade nog för avsikt att göra det eg. när jag startade min blogg för en av anledningarna till bloggen var att jag ville komma ihåg vilka böcker jag läst och vad de handlar om. Fast sen när jag väl sitter där och ska skriva inlägget så komprimerar jag i alla fall!

      • Exakt. Jag skriver långa:-D Och när jag läser din kommentar så inser jag att det är precis så, jag började skriva mer för mig själv och för att komma ihåg. Och när jag återger handlingen så är det nog ett sätt för mig att göra just det, och det hjälper mig att inse vad jag tyckte var bra och inte.

  6. Håller med, vill oxå få ett hum om boken är något för mig!

  7. Det här med korta eller långa inlägg återkommer hos flera som har deltagit i veckans jerka. Jag håller med om att vi alla har så mycket att göra att vi inte hinner plöja igenom långa texter men var går gränsen mellan en för kort och alltför lång text?

    • Den frågan går ju inte att svara på med tanke på att ”den perfekta recensionen” faktiskt inte existerar. Som skribenter skriver vi det vi vill skriva och som läsare läser vi det vi vill läsa. Ibland skummar vi en text och plockar ut det vi är intresserade av och är vi å andra sidan fasligt intresserade så mäktar vi med den allra längsta text! Även jag. 🙂

Kommentera

