Min första e-bok

Jag ska snart bokcirkla om Jonas Karlssons Spelreglerna. Jag har Det andra målet på pocket och vill ha denna också på pocket, men den har ju inte kommit än. Alla exemplar av boken är utlånade till max på biblioteken så jag lånade den helt enkelt som e-bok. Jag vill kunna ha den med mig jämt så jag laddade ner den både till mobilen och datorn. Jag har ingen megastor skärm på min mobil men jag är positivt överraskad. Det går hur bra som helst att läsa! Nu känner jag att det är en fördel att det är en novellsamling, för då hinner jag läsa en novell på en resa ungefär. Jag vet dock inte om jag skulle vilja läsa en roman på detta vis och dessutom gillar jag faktiskt pappersböcker.

4 responses to “Min första e-bok

  1. Hej!
    Kul att du provar e-bok. Jag håller egentligen helt och hållet med dig. Att pappersböcker är något speciellt. Men om man tänker efter är tryckta böcker någonting annat. En sak man håller i och kanske rent av luktar på. Det är en grej, en inredningssak om den är snygg.
    En e-bok är bara ord på en skärm. Och just det tycker jag är viktigt & gillar. Orden. Berättelsen hamnar i centrum. Man köper ingen snygg bok, inget snyggt omslag, utan författarens berättelse är det enda viktiga. Och genom e-boken är den hyfsat billig att ta del av, den är tillgänglig och den behöver inte ta slut, som en tryckt bok gör.’

    • Det låter väldigt fint som du beskriver det och jag gillar idén. Fast samtidigt har jag ju ändå hittat min e-bok genom att välja bland de pappersböcker jag vill ha. 🙂 Hur menar du att en tryckt bok tar slut?

  2. Sent svar: att den säljer slut och inte trycks om. Man kan ju gilla att leta titlar på antikvariat osv, tycka att jakten på en sällsnyt bok är spännande. Men jag vill helst kunna få tag i en bok direkt om jag vill läsa.

    • Ah, du menar slut på det viset! Nej, jag är ingen Indiana Jones-typ vad gäller att jaga gamla böcker. Jag har just lånat två e-böcker till. 🙂 Jag hittade en bok som jag kände att den här vill jag ha NU och då var det perfekt att låna en e-bok.

Kommentera

