Sparade böcker från min barndom/ungdom del 6

There’s No Such Place As Far Away av Richard Bach. Mitt ex är utgivet 1990.

Den här fick jag i tonåren och jag minns från vem men inte riktigt varför och jag kan inte säga att den gjorde stort intryck på mig men ändå har jag sparat den. Jag misstänker att jag någonstans anade att det här var en stor bok (fysiskt är den dock väldigt tunn och liten) som hade något vackert budskap och att jag en dag kanske skulle förstå vidden av det. Lyssna bara på baksidestexten:

Can miles truly separate you from friends?
If you want to be with someone you love,
aren’t you already there?

En bok som pratar på det viset går ju omöjligt att slänga bort. Sen har den faktiskt otroligt häftiga illustrationer, av mannen som på framsidan heter Ron Wegan men inne i boken heter han Ron Wegen. Denne Richard Bach har gjort en annan sådan här stor bok som heter Jonathan Livingston Seagull. Fast inne i boken står det Jonathon Livingston Seagull. Kan det verkligen förekomma två stavfel i ett sådant mästerverk som jag ju tror att det är? Jag vågar inte ens läsa om den, antingen fattar jag fortfarande inte eller tänk om jag känner ett enda stort jahapp?

Kommentera

